2. Instrukcje wypychania i kołowania

- EPWA Ground, SPABC request pushback and startup.

- EPWA_GND, prosimy o zgodę na wypychanie i uruchamianie.

- SPABC, EPWA_GND, pushback and startup approved, facing east.

- SPABC, macie zgodę na wypychanie I uruchamianie, przodem na wschód.

- Pushback and startup approved, facing east, SPABC.

- EPWA_GND, mamy zgodę na uruchamianie i wypychanie, przodem na wschód.

Pierwszym krokiem jest wymanewrowanie samolotem z miejsca postojowego do pozycji, z której wygodnie będzie rozpocząć kołowanie do pasa oraz uruchomienie silników. Należy zatem rozpocząć wypychanie samolotu z postoju aż do linii kołowania (przeczytaj punkt 3 i 4). Niby nic trudnego, ale co oznacza "facing east" czyli przodem na wschód? Oznacza to, że ze względu na pewne konieczności ATC chce, żeby dziób naszej maszyny skierowany był na wschód. Zilustruje to poniższa animacja: ATC planuje nam rozpoczęcie kołowania drogą C, więc z naszego stanowiska musimy wypchnąć w odpowiednim kierunku, tu akurat na zachód (EPGD).
Pamiętaj! Jeśli nie jesteś pewien co masz zrobić - zapytaj, a ATC z chęcią powtózy instrukcję dla Ciebie. Nie wukonuj niczego, bo się domyślacz, co masz zrobić! Świat awiacji to nie świat domysłów!

- Ready to taxi, SPABC.

- EPWA_GND, jesteśmy gotowi do kołowania, SPABC.

- SPABC, taxi to holding point rwy 29 via M E.

- SPABC, kołuj do punktu zatrzymania przed pasem 29 drogami M i E.

- Monitor Tower 118.3.

- SPABC, minitoruj EPWA_TWR na 118.3, SPABC.

- EPWA_GND, roger, monitor EPWA_TWR on 118.3, SPABC.

-Zrozumiałem, monitorować EPWA_TWR, 118.3 , SPABC.

Dla jasności: jak widzisz, nie otrzymałeś polecenia skontktowania się z wieżą, a jedynie formułę "minitoruj". Co robisz w praktyce? Przełączas aktywną częstotliwość COMM1 na 118.3 i czekasz! GND już nie jest w stanie dalej obsługiwać Twojego lotu, bo zaraz wchodzimy w "etap powietrzny", który z GND nie ma nic wspólnego. Kiedy nadejdzie Twoja kolej (bo stoisz np. w kolejce) TWR odezwie się do Ciebie z dalszymi instrukcjami. Cierpliwość to cnota, ale gdyby nie było żadnej komunikacji i do tego żadnego ruchu w okolicy - to nie czekaj 20 minut, tylko grzecznie zapytaj, czy są dla Ciebie jekieś instrukcje kołowania. To się prawie nie zdarza - ale logika wskazuje, by być gotowym i na taką ewentualność.