3. Start i odlot z lotniska

- SPABC, EPWA_TWR, behind landing B737 on short final line up rwy 29 and wait, behind.

- SPABC, EPWA_TWR, za podchodzącym B737 zajmij pas 29 i oczekuj.

- Behind landing B737 line up nad wait, SPABC.

- Za lądującym B737 zająć pas i oczekiwać, , SPABC.

Zaczyna się. Akurat na podejściu znajduje się samolot, ATC puszcza go pierwszego (hm, ciekawe czemu? ;) ) i informuje Cię, że kiedy zauważysz, że już wylądował, możesz zająć pas 29 i czekać na dalsze instrukcje. Zrób to sprawnie i szybko, może na podejściu wisi już coś innego? Bądź gotowy do szybkiego startu, więc i sprawnie potwierdzaj polecenia ATC - ale powtarzam - nie bezmyślnie! SQUAWK MODE C!

 

- SPABC, wind 100 @ 7 kn, rwy 29 cleared for take-off, departure frequency EPWA_S_APP 128.8

- SPABC, wiatr z kierunku 100, 7 węzłów, pas 29 – startować zezwalam, po starcie kontakt z EPWA_S_APP na 122.8.

- Cleared for take-off, wind copied, departure frequency EPWA_S_APP 128.8, SPABC.

- Wiatr zapisany, zgoda na start z pasa 29, po starcie na EPWA_S_APP 122.8 , SPABC.

Jest. Możesz startować. Jak widzisz, dla usprawnienia przebiegu operacji nie powtarzasz wszystkiego słowo w słowo - np. wiatr zapisany oznacza, że załoga jest świadoma co do kierunku i syły wiatru. Startujesz i przechodzisz na częstotliwość Zbliżania, które przejmie kontrolę na pierwszym nweralgicznym punktem Twojego lotu. Jego głównym zadaniem jest sprawne i bezpieczne wyprowadzenie Cię z zatłoczonej strefy lotniska na trasę przelotową albo stosując ustaloną procedurę odlotu (SID) albo dając skrót (DIRCT) do jakiegoś punktu, a czasem nawet wektor. Z uwagi na zatłoczenie w tym rejonie/etapie lotu w żargonie czasem mówi się na APP przekornie "Zderzanie". ;)

 

- EPWA Approach, SPABC passing 1000ft, OLILA1G.

- EPWA APP, SPABC, mijamy 1000ft, OLILA1G.

- SPABC, EPWA_APP, identyfied.

- SPABC, EPWA_APP, zidentyfikowani.

Zidentyfikowani? Tak - jeżeli włączyłeś transponder (squawk) w pozycję "C", to kontroler zbliżania widzi parametry Tojego lotu - wysokość, orędkość, kierunek i masę innych informacji. Na ich podstawie decyduje co robić dalej względem separacji z innymi użytkownikami przestrzeni powietrznej. W zależności od natężenia ruchu, pogody i innych cznynników - ten etap może wyglądać bardzo różnie. Słuchaj uważnie i sprawnie wykonuj, a nie będzie kłopotów.

 

- SPABC, climb FL100.

- SPABC, wznoś do poziomu 100.

- EPWA_APP, climb to FL100, SPABC.

- Wznosimy do poziomu 100 , SPABC.

- SPABC, climb FL220, dct OLILA.

- SPABC, wznoś do poziomu 220, bezpośrednio na OLILA.

- Climb FL220, direct OLILA, SPABC.

- Wznosimy do 220, bezpośrednio na OLILA.

Dlaczego nie dostaeś od razu polecenia wznoszenia do FL220? W zasadzie to nie Twój biznes ;) , ale warto wyjaśnić, że to ATC ma pełny obraz sytuacji ruchowej i doskonale wie, co, gdzie i kiedy. ATC też obowiązują ścisłe przepisy co do separacji (nawet nie masz pojęcia jak skomplikowane!), więc grzecznie i sprawnie wykonuj.