4. Na przelotowej

- SPABC, contact Radar on 134.92.

- SPABC, kontakt z Warszawa Radar na 134.92.

- Contact Radar 134.92, SPABC.

- Kontakt z Warszwa radad na 143.92, SPABC.

Pożegnaj się z warszawskim zbliżaniem i przejdź na kotrolę obszaru. Podobnie jak w poprzednich hand-offach - ustaw aktywną częstotliwość i posłuchaj kilka sekund, czy przypadkiem nie jest prowadzona komunikacja - ona MUSI dobiec końca bez zakłóceń. Komunikacja zawsze w lotnictwie ma postać  ATC (polecenie) - PILOT (potwierdzenie i wykonanie). Nawet jak ktoś się ociąga z potwierdzeniem - poczekaj, może zapisuje, może (niestety) szuka wyjaśnienia, a może nie wie co zrobić - to nie istotne - kontroler powtózy wywołanie/polecenie. Komunikacja musi zostać dokonana. Na Vatsim jest to o tyle istone, że często jest jeden ATC na 5 lotnisk - w realu to by nie przeszło. Zachowuj zatem kulturę i rozwagę, a każdy znajdzie swoje 5 sekund na częstotliwości.

 

- Warszawa Radar, SPABC, passing OLILA, crossing FL210.

- EPWW_S_CTR, mijamy OLILA, mijamy FL210.

- SPABC, Warszawa Radar, radar contact, direct to LODNI, expect LODNI1P arrival.

- SPABC, EPWW_S_CTR, w kontakcie radarowym, bezpośrednio na LODNI, oczekujcie LODNI1P.

- EPWW_S_CTR, LODNI dct, expect LODNI1P arrival, SPABC.

- EPWW_S_CTR, bezpośrednio na LODNI, oczekujemy LODNI1P.

W pierwszych słowach pomagasz  zlokalizować siebie na ekranie radaru, podajc najbliższy/aktalny punkt oraz wktualną wysokosć. Choć ATC nie ma kłopotów ze znalezieniem samolotów na radarze, usprawnia to zarządzanie ruchem. W tym przypadku otrzymałeś już informację (identyfikator) podejścia do lądowania w Gdańsku - masz skrót do punktu LODNI i związanego z nim standardowego podejścia do lądowania (STAR) o oznaczeniu LODNI1P (patrz mapa, wiesz gdzie szukać, prawda?).

 

- EPWW_S_CTR, Ready to descent, SPABC.

- EPWW_S_CTR, gotowi do zniżania, SPABC.

O! To pilot co do zasady zgłasza gotowość do zniżania, co oznacza, że od momentu jej zgłoszenia, ATC, z uwagi na ruch, ksztłt przestrzeni (sektorów) będzie wydawało instrukcje zniżania zgodnie z optymalnym kształtem profilu pionowego lotu.

- SPABC, descend FL100, cleared for LODNI1P.

- SPABC, zniżajcie do poziomu 100, zgoda na LODNI1P.

- Descend FL100, cleared for LOFNI1P, SPABC.

- EPWW_S_CTR, zniżamy do FL100, zgoda LODNI1P, SPABC.

Gdyby nie było kolejnej instancji ATC, czyli EPGD_APP, zgoda ta oznaczałaby, że MUSIMY wykonać kroko po kroku opublikowaną procedurę standardowego dolotu (STAR) od punktu LODNI o desygnatorze LODNI1P arr (patrz mapa) - co oznacza lot po zadanej trasie oraz utrzymanie określonej wysokości. Gdyby nie było... ale jest EPGD_APP, zobaczmy zatem co dalej: