5. Dolot i lądowanie

- SPABC, contact Gdansk Approach 130.870.

- SPABC, kontakt z EPGD_APP na 130.87.

- EPWW_S_CTR, contact Gdansk 130.870, SPABC.

- EPWW_S_CTR, kontakt z EPGD_APP na 130.87, SPABC.

Kolejny hand-off, tym razem na gdańskie "zderzanie". Sprawdzamy czy jest ATIS, jest. Co robimy? ;)

 - Gdansk Approach, SPABC, LODNI1P, crossing FL110 for 100, information B.

- EPGD_APP, SPABC, wykonujemy LODNI1P, mijamy FL110 do FL100, informacja B na pokładzie.

- SPABC, EPGD_APP, radar contact. Proceed dct SOPIK, descent FL80.

- SPABC, w kontakcie radarowym, bezpośrednio do SOPIK, zniżajcie poziom 080.

- Descend FL80 dct SOPIK, SPABC.

- EPGD_APP, Zniżamy 080, bezpośrednio na SOPIK, SPABC.

Gdańskie APP skraca nam trasę dolotu kierując bezpośrednio na SOPIK (patrz mapa i oznaczenia!), z poleceniem początkowego zniżania do FL080. Logika wskazuje oczekiwać dlaszych instrukcji zniżania na prostej do SOPIK.

- SPABC, descend to altitude 3000ft over SOPIK by QNH 1005, cleared for ils approach rwy 29, report when established.

- SPABC, zniżaj do wysokości 3000 stóp nad SOPIK, ciśnienie 1005, zgoda na podejście ILS rwy 29, zgłoście stabilizację.

- Descend to altitude 3000ft over SOPIK by QNH 1005, cleared for ils approach rwy 29, will report when established, SPABC.

- EPGD_APP, zniżamy do 3000stóp nad SOPIK, ciśnienie 1015, zgłosimy stabilizację do pasa 29, SPABC.

I oto są: końcowe instrukcje zniżania i podejścia: do 3000 stóp z ciśnieniem aktualnym dla Gdańska 1005HPa (! - wiesz, czemu ten wykrzyknik prawda?). Dodatkowo jest zgoda na podejście ILS/DME do pasa 29 oraz prośba na poinformowanie APP, kiedy rozpoczniemy proces stabilizacji za pomocą ILS. Nie czekaj, aż maszyna osiągnie pełną stabilizację (+), ale kiedy instrumenty zaczną przechwytywać system naprowadzania możesz już zgłosić ten fakt kontrolerowi. Musisz mieć na uwadze, że ten etap lotu to już "wąskie gardło" zarówno dla Ciebie, jako kapitana, jaki ATC jako zarządzającego tm newralgicznym obszarem - więc im sprawniej wykonasz podejście, tym wszyscy będą bardziej zadowoleni.

 - SPABC established on ILS rwy 29.

- EPGD_APP, ustabilizowani do pasa 29, SPABC.

- SPABC, contact Tower on 118.1.

- SPABC, kontakt z EPGD_TWR na 118.1.

- Contact Tower on 118.1, SPABC.

- EPGD_APP, kontakt z EPGD_TWR na 118.1.

To już ostatni hand-off w naszym locie. Za tę ostatnią operacji w powietrzu odpowiada kontroler gdańśkiej wieży. Rozporządza on pasem startowym i decyduje o możliwości startu/lądowania na nim. Będzie wypatrywał Ciebie z lornetką i włączy Ci światła pasa, jak ładnie poprosisz ;).

 - Gdansk Tower, SPABC established on ILS rwy 29.

- EPGD_TWR, ustabilizowani do pasa 29, SPABC.

- SPABC, EPGD_TWR, continue approach, maintain minimum approach speed, number 2.

- SPABC, EPGD_TWR, kontynuujcie podejście, utrzymujcie minimalną prędkość podejścia, numer 2 do lądowania.

- Continue approach on minimum approach speed, number2, SPABC.

- EPGD_TWR, kontynuujemy podejście, minimalna prędkość podejścia, numer 2, SPABC.

A to co? Nie mogę lądować? Nie, bo 7 mil przed Tobą a 2 przed progiem pasa ląduje inny samolot. Ty go nie widzisz, ale TWR owszem - to jego rola. Polecił Ci więc zmniejszyć prędkość do minimalnej podejścia i poinformował, że jesteś drugi w kolejce do lądowania. Co to w praktyce oznacza? Że poprzedzający Cię samolot musi wylądować i bezpiecznie opuścić pas, bo dwie maszyny a jednym pasie = potencjalna tragedia. Zatem potrzebna jest szybka Twoja reakcja. Muszisz być także gotowy do rezygnacji z lądowania i odejścia na drugą próbę, co jest tematem osobnego opracowania. Powód? Może ktoś zamarudził i zamiast szybko opuścić pas toczy się "po amerykańsku" z zimnym łokciem, albo przejechał ostatni możliwy zjazd i teraz konieczny jest nawrót, kolejne kołowanie itp - a czas leci, nie możesz przecież "wisieć" w powietrzu... Życie, więc bądź w gotowości!

 - SPABC, rwy 29 cleared to land, wind 240 @ 5 kn.

- SPABC, wiatr z kierunku 240 o sile 5 węzłów, pas 29 lądować zezwalam.

- Wind copied, cleared to land rwy 29, SPABC.

- EPGD_TWR, wiatr zapisany, lądujemy na pasie 29, SPABC.

Na szczęście wszystko poszło OK, potwiedzasz zapisanie informacji o wietrze i możesz lądować. Wolant/dżojstik mocno w dłoń i jak tylko potrafisz najdelikatniej. Jak pójdzie dobrze, może nawet będą bić Ci brawo. ;)