I tylko zmiana jest stała - zmiany w portalu Cassubian

Ledwie miesiąc temu opisywaliśmy zmiany w portalu Cassubian VA, a już pojawiły się nowe funkcje. Największe zmiany dotyczą kluczowego dla pracy pilotów formularza rezerwacji.

Rezerwacje
Nowe funkcje, które pojawiły się w lutym, to:

  • dodatkowe pola – plan lotu, prędkość, FL, alternate, czas lotu i paliwa, remarks,
  • możliwość zgłoszenia lotu bezpośrednio z formularza poprzez stronę Vatsim,
  • sugerowanie planu lotu w oparciu o bazę planów zarządzaną przez Dispatch Managera,
  • analiza poprawności planu lotu w oparciu o aktualny AIRAC,
  • wizualizacja planu lotu na mapie,
  • automatyczne wypełnianie pola remarks w zależności od wybranego samolotu oraz uprawnień pilota,
  • informowanie o resursach maszyn i kierowanie do lotnisk serwisowych.

Dodanie pól było konieczne, aby umożliwić pilotom wysyłanie danych z rezerwacji bezpośrednio do Vatsim. Wypełnianie pól jest jednak kłopotliwe, dlatego zadbaliśmy o maksymalną automatyzację tego procesu. Oto co udało się zrobić:

Pola czas lotu i czas paliwa są pobierane na podstawie średniego czasu przelotu między lotniskami dla danego typu maszyny. Dlatego jeśli lecimy nowym typem maszyny lub na nietypowej trasie, czas lotu może nie zostać wpisany. Czas paliwa jest wpisywany automatycznie jako +1 godzina w stosunku do czasu lotu.

Prędkość jest pobierana z bazy danych z tabeli z parametrami samolotów.

Remarks posiadają część stałą (uregulowaną SOP), a numer rejestracyjny maszyny pobierany z bazy danych. Istnieje także możliwość dopisania własnych informacji. Pilotowi podsuwane są gotowe dane dotyczące ograniczeń RVR na podejściu. System sam sprawdza stopień pilota i podpowiada odpowiednie wartości dla różnych kategorii podejść. Możliwe jest także automatyczne wpisanie SEL-CAL (o ile został on wpisany w bazie dla danego samolotu).

Plan lotu, poziom lotu oraz lotnisko alternatywne są pobierane automatycznie, jeśli w bazie znajduje się plan lotu dla wybranego lotniska startu i lądowania. W takiej sytuacji pilot musi jedynie kliknąć w jeden z proponowanych planów lotów. Należy zwrócić uwagę na to czy plan dotyczy przestrzeni LOWER czy UPPER, a także na wiek planu. W przypadku planów starszych niż miesiąc, warto włączyć walidator (przycisk „Sprawdź plan”), aby zobaczyć czy coś nie zmieniło się w AIRACu. Nad aktualnością planów lotów czuwa wprawdzie Dispatch Manager, ale to nie zwalnia pilota od odpowiedzialności za poprawność zgłaszanego planu lotu.

Ustawienie trybu lotu serwisowego, gdy system stwierdzi, że pozostały resurs wynosi mniej niż 5h. Pilot ma możliwość edycji formularza (brak blokady), ponieważ może się zdarzyć, że dolot do lotniska serwisowego wymaga międzylądowania. Nie ma jednak możliwości wykonania takim samolotem lotu rejsowego (formularz nie pobiera danych).

Uzupełniono blokady uniemożliwiające wysłanie niekompletnej rezerwacji. Obecnie skrypt sprawdza każde wymagane pole i alarmuje, gdy nie zostało ono wypełnione. Powinno to zmniejszyć do minimum liczbę niezaliczonych lotów z powodu niewłaściwego rezerwowania lub zaplanowania lotu.

W efekcie prac nad automatyzacją formularza mamy nadzieję, że proces rezerwacji jest prosty i szybki, przynajmniej dla typowych lotów. Prosimy o zgłaszanie wszelkich pomysłów usprawnienia obecnego formularza.

W najbliższym czasie zajmiemy się aktualizacją wizualizacji planu lotu, gdy pilot zdecyduje się wprowadzić zmianę w planie już po dokonaniu rezerwacji (aktualnie pokazywany jest tylko plan podany przy pierwotnej rezerwacji).

Analiza poprawności planów
Jak działa analiza poprawności planu? System analizuje podane informacje: lotniska startu i lądowania oraz plan lotu. Potrafi rozpoznać loty IFR, IFR do VFR, VFR do IFR oraz czysty VFR. W zależności od rodzaju planu przystępuje do analizy. Analiza możliwa jest obecnie wyłącznie dla części planu lotu odbywającej się według zasad IFR. Dla każdej podanej drogi lotniczej system sprawdza:

  • czy punkt początkowy i końcowy znajdują się na drodze,
  • czy punkty znajdują się w odpowiedniej kolejności.

Kolejność punktów ma znaczenie, ponieważ system rozpoznaje drogi jednokierunkowe i częściowo jednokierunkowe. Dlatego należy dokładnie sprawdzić każdy alarm zgłaszany przez system. W przeważającej większości przypadków alarm oznacza, że z planem rzeczywiście jest coś nie tak. Prawidłowość wyznaczania tras jest gwarantowana przez Navigraph, który jest dostawcą bazy AIRAC tak dla nas, jak i dla naszych maszyn. Dlatego, jeśli walidator informuje o błędach, to prawdopodobnie będą one również pokazywane na FMC w maszynie.

Jeżeli wszystkie sprawdzenia wypadły pomyślnie, system analizuje jakie punkty znajdują się pomiędzy punktem początkowym i końcowym, a następnie zapisuje ich pozycje geograficzne. Dzięki temu możliwe jest wyświetlenie całej trasy. Jeśli część trasy jest niepoprawna, to system taką trasę wyświetli, ale z pominięciem punktów na błędnym odcinku.

Teoretycznie jest możliwe analizowanie i pokazywanie na mapie procedur SID i STAR, jednak ze względu na komplikację takiej procedury, obciążenie serwera oraz jej potencjalną wadliwość (spowodowaną np. przez indywidualne zasady dobierania pasów do startu na lotniskach), zrezygnowaliśmy z jej wdrożenia.
Każdy zgłoszony plan lotu jest analizowany przez KKL, a następnie akceptowany lub odrzucany (niezależnie od akceptacji całego lotu). Zaakceptowane plany lotów są kierowane do Dispatch Managera, który je analizuje i wprowadza do bazy planów lotów. Dispatch Manager nadzoruje aktualność przede wszystkim krajowych lotów rejsowych, a w następnej kolejności – międzynarodowych. Dlatego nie można polegać na tym, że stary plan będzie poprawny. Pamiętaj! Zawsze sprawdź plan, który ma więcej niż 30 dni. Wystarczy jedno kliknięcie. Informacje o nieaktualności planów prosimy zgłaszać przez PM do Dispatch Managera.

Resursy
Resursy są w naszej linii nowością. Ich wprowadzenie miało miejsce w ostatnich dniach lutego. Każda maszyna co określoną liczbę godzin lotu musi odwiedzić lotnisko serwisowe w celu przeglądu. Przegląd trwa nie mniej niż 2 godziny. W razie poważniejszych uszkodzeń, może być konieczne pozostawienie samolotu na dłużej.

Jeżeli maszyna zbliża się do końca resursów, w formularzu rezerwacji zapala się niebieska kontrolka oraz pokazywane są lotniska serwisowe. Formularz uniemożliwia wykonanie lotu rejsowego i proponuje wykonanie lotu do najbliższego lotniska serwisowego z kodem serwisowym CSB99x. Wykonanie innego typu lotu na takiej maszynie może skutkować niezaliczeniem raportu.

Pozostały resurs maszyn jest pokazywany na stronie Pozycje maszyn, a także w formularzu rezerwacji po najechaniu myszką na rejestrację samolotu.

Wizualizacja planu lotu
Kolejną nowością było dodanie wizualizacji aktualnie realizowanych lotów. Na tle linii planu lotu pokazywany jest aktualny postęp samolotu. Mapę uzupełniono wykresami prędkości i wysokości. Funkcje te pozwoliły nam uniezależnić się od Vataware. Mają one także kilka przewag nad wspomnianym portalem:

  • punkty rysowane na mapie na podstawie aktualnej bazy AIRAC dzięki współpracy z Navigraph,
  • szybsze reagowanie na dane wysyłane przez system FSAcars,
  • odporność na zmianę lotniska docelowego (Vataware w tej sytuacji często kasuje cały lot).

Wizualizacja odświeża się automatycznie co 2 minuty (zgodnie z tym jak dane przesyła FSAcars). Jeżeli obserwator powiększył lub przesunął mapę, to po odświeżeniu zostanie ona przywrócona do oryginalnej pozycji. Być może w przyszłości uda nam się usunąć tą niedogodność.

Nowe raporty
Dział raportów ma nowe zestawienie według samolotów. Można w nim dowolnie wyszukiwać raporty według samolotów, typów maszyn, lotnisk odlotów i przylotów. Standardowo zwracanych jest 30 najnowszych wyników. Można także wyświetlić po prostu ostatnie raporty. Myślę, że wielu z nas brakowało takiego narzędzia.
Dla lepszej analizy lotu, możliwe jest teraz także pobranie pliku KML z trójwymiarową ścieżką lotu i wczytanie go do programu Google Earth. Pozwala to na dokładniejsze przyjrzenie się wykonanym operacjom. Szkoda, że nie mamy dostępu do źródeł FSAcars, bo warto byłoby skrócić czas pomiędzy przesyłaniem aktualnej pozycji do 1 minuty w celu uzyskania większej dokładności.

Nowe statystyki
Dział statystyk wzbogacił się o nowe wykresy pozwalające na głębszą analizę dokonań całej firmy, jak i poszczególnych pilotów. Wprowadzono nowy parametr wyszukiwania – pokazywanie danych dla wybranego miesiąca, a nie tylko całego roku. Wykres kołowy pokazuje zyski firmy według typów maszyn. Trzeba przyznać, że pokazywane na nim dane zaskoczyły wiele osób. Jego uzupełnieniem jest wykres prezentujący dystans pokonany poszczególnymi typami maszyn. Dane te pokazane są bardziej szczegółowo na oddzielnej stronie statystyk – wynikach według typów. Tam można zobaczyć również wskaźniki opłacalności poszczególnych maszyn, np. zysk na 1 nm lotu. Należy zauważyć, że analizy finansowe prawidłowo pokazywane są dopiero od lutego 2011, ponieważ wcześniej obowiązywały inne zasady rozliczeń. Dlatego analiza historyczna jest na razie niemożliwa.

Zmiany w systemie księgowym
System księgowy został nieco zmodyfikowany. Wprowadzono inny algorytm wyliczania cen biletów. Zamiast pomiaru faktycznego przelecianego dystansu, analizowana jest obecnie najkrótsza odległość pomiędzy lotniskiem startu a lądowania. Dzięki temu nasi klienci mniej zapłacą za bilety. Wadą poprzedniego systemu rozliczeń były błędy ze strony FSAcars (losowo występujące nieprawidłowe obliczanie długości trasy), a także wpływ holdingów lub wykonywania pełnych procedur na cenę biletu. Obecnie, aby zwiększyć zyski firmy i premię pilota, opłaca się latać skrótami, minimalizować holdingi i oszczędzać paliwo. As real as it gets. :-)

Drugą nowością, związaną ze wspomnianym wcześniej wprowadzeniem resursów maszyn, jest odmienne traktowanie lotów wykonywanych z kodem serwisowym (CSB99x). Taki lot zawsze jest traktowany jako pusty przelot, niezależnie od tego, co ustawi pilot w FS. Pilot otrzymuje normalną stawkę za przelot, ale nie otrzymuje premii. Lot taki generuje także koszty dla firmy. W celu minimalizowania kosztów, Główny Księgowy prosi latanie rzeczywiście na pusto (mniejsze zużycie paliwa). Kontrolka ŁADUNEK w analizie raportów została zmodyfikowana i w przypadku lotów technicznych świeci na zielono. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ładunek wyniósłby ponad 100%.