Inne awarie mechaniczne i elektryczne

Mniej typowe awarie mogą dotyczyć błędów w działaniu elektryki lub hydrauliki. W przypadku bardziej złożonych modeli, możesz sam spowodować tą awarię poprzez nieumiejętne włączanie/wyłączanie systemów.

Problemy z elektryką

Zaraz stracisz autopilota, nawigację, FMC. Krótko mówiąc wszystko co kochasz. ;-) Może nawet radio.

  • Rozpoznaj źródło problemu - być może coś źle włączyłeś
  • Sprawdź silniki, wszystkie parametry - problemy z elektryką mogą wywołać problemy z silnikami
  • Wyłącz wszystkie zbędne odbiorniki elektryczne
  • Sprawdź nawigację - przede wszystkim zorientuj się dokładnie gdzie jesteś, jaki jest kierunek do celu, do najbliższego lotniska, itp. Może się to przydać.
  • Spodziewaj się ręcznego wysuwania podwozia oraz ewentualnych problemów z klapami (zależy od maszyny)
  • Komunikat: Pan, pan, SP-ABC, we have electrical failure, navigation equipment does not work, request vectors for visual approach.

Utrata ciśnienia (depresuryzacja)

Masz tylko sekundy na reakcję. NIc nie zgłaszaj. Najpierw rozpocznij gwałtowne zniżanie do ok. 8000ft. W międzyczasie:

  • Sprawdź (znaj!) maksymalną prędkość zniżania i maksymalną prędkość postępową
  • Sprawdź wysokość terenu nad którym się znajdujesz - być może 8000ft to już jakieś góry - wtedy odpowiednio skoryguj
  • Dopiero gdy trochę opanujesz sytuację łącz się z kontrolą
  • Komunikat: Mayday, mayday, SP-ABC,we have problems with pressure, descending immediately to 8000ft

Problemy z hydrauliką

Hydraulika generalnie nie jest symulowana przez FS, ale niektóre bardziej zaawansowane modele mogą mieć w tym zakresie swoje rozwiązania. Przede wszystkim spodziewaj się dalszych awarii. Dlatego:

  • Zredukuj prędkość podchodzenia do lądowania, aby mieć czas na testy
  • Sprawdź czy działają klapy - jak najszybciej (po osiągnięciu odpowiedniej prędkości)
  • Sprawdź czy działa wysuwanie podwozia
  • Spodziewaj się braku hamulców - ląduj z minimalną bezpieczną prędkością dla danej konfiguracji
  • Spoilery wysuń na maks zaraz po przyziemieniu (w niektórych modelach nawet przed - Avro RJ)
  • Komunikat: Pan, pan, SP-ABC, we have hydraulic problems, unable to... (gear, flaps, brakes)

Niskie ciśnienie oleju

Niskie ciśnienie oleju (zapewne wyciek) spowoduje w krótkim czasie wyłączenie silników. Podejmuj działania jak przy utracie obu silników. Różnica jest taka, że masz więcej czasu i możesz się lepiej przygotować. Komunikat:  Pan, pan, SP-ABC, we have low oil pressure, request vectors for nearest airport.