Jak prawidłowo zaplanować poziomy lotu?

Typowymi błędami prowadzącymi do niezaliczenia lotów w Cassubian są:

  • przekroczony TDR,
  • przesunięty czas,
  • przekroczone masy.

Jednak w tym roku na czoło wysuwa się inny problem - zmiana poziomu lotu niezgodna z planem lub niewłaściwy jej format. W historii firmy 25 lotów zostało niezaliczonych z tego powodu, ale aż 1/3 z tych przypadków w tym roku. Dlatego w tym wpisie proponuję krótkie przypomnienie jak planować zmianę poziomu lotu.

Gdy AIP jest dostępne

Korzystanie z AIP nie jest obowiązkowe w Cassubian, ale warto to robić, aby latać bardziej profesjonalnie. Dla wszystkich krajów europejskich AIP jest dostępne na portalu Eurocontrol (http://www.ead.eurocontrol.int/publicuser/public/pu/login.do) po założeniu darmowego konta. Dla wielu krajów wystarczy w Google wpisać "AIP <nazwa kraju>" lub "AIS <nazwa kraju>". Coraz więcej krajów udostępnia kompletną dokumentację.

W AIP należy znaleźć sekcję 3.1, 3.2 lub 3.3 (w różnych krajach jest to różnie), gdzie opisane są wszystkie drogi lotnicze. Tam można z łatwością sprawdzić na jakich poziomach lotu droga jest dostępna i w jakich kierunkach. Więcej na ten temat w szkole pilotów (https://www.cassubian.pl/portal/content/aip).

Dla bardziej ambitnych pozostają dokumenty RAD określające obowiązkowe punkty w planie lotu, a także dostępne skróty. W niektórych krajach (np. Niemcy) zaplanowanie lotu bez wykorzystania RAD jest bardzo trudne ze względu na dużą liczbę stosowanych skrótów (więcej: https://www.cassubian.pl/portal/content/rad-dokumenty-eurocontrol).

Formularz rezerwacji

W przypadku, gdy nie ma AIP lub nie chcemy z niego korzystać, formularz rezerwacji dostarcza nam informacji o właściwych poziomach lotu. Po wpisaniu planu lotu należy wcisnąć przycisk "Koniecznie sprawdź plan lotu". Pojawią się wówczas wszystkie informacje dotyczące planu lotu, w tym błędy oraz sugerowane poziomy lotu.

Jeśli skrypt wykryje błędy w trasie, to pokaże je na czerwono. Natomiast na pomarańczowo pokazywane są sugerowane poziomy lotu, np.: "Trasa w kierunku zachodnim. Poziomy parzyste". Albo "3 odcinki na wschód. Zaplanuj step climb". W przypadku Francji czy Włoch skrypt przypomina o podziale przestrzeni północ-południe. Jeśli zaplanujesz poziomy lotu niezgodnie z tymi sugestiami, to na 100% będzie problem przy zaliczeniu lotu. Oczywiście zdarzają się przypadki, gdy AIP mówi inaczej. Wówczas w komentarzu do lotu wystarczy podać taką informację i KKL na pewno ją sprawdzi i uzna. Należy pamiętać, że system podpowiada KKL, że poziomy lotu wyglądają podejrzanie. Nie należy więc liczyć, że kontroler tego nie zauważy.

Po rezerwacji

Po zarezerwowaniu lotu na dole formularza pojawiają się informacje o nim. Można kliknąć w link Pokaż NAVLOG, aby zobaczyć kolejne punkty w planie lotu ze wskazaniem kursu, a także zużycia paliwa. Przy długich trasach, gdy wiele jest zmian poziomu i są uzależnione od masy paliwa na pokładzie, wygodne jest planowanie zmiany poziomu lotu właśnie w tym momencie. Trzeba jednak uważać, bo tu skrypt nie podpowie tu, że popełnione zostały błędy.

W czasie lotu

Po pobraniu danych do vFDR żadna zmiana błędnie zaplanowanego lotu nie zostanie uwzględniona. vFDR pobiera dane planu lotu i te dane prześle do KKL. Dlatego każda zmiana planu lotu wymaga powtórnego uruchomienia vFDR i pobrania planu lotu. Jeśli źle zaplanowałeś zmiany poziomów lotu to jedyne co może Cię uratować, to ATC. ATC, który wyznaczy Ci prawidłowy poziom lotu (niezgodny z planem) ratuje od niezaliczenia lotu, a powoduje tylko warunkowe zaliczenie.

Jak zapisać zmianę poziomu lotu?

Prawidłowy zapis zmiany poziomu lotu to: PUNKT/N0470F350, gdzie:

  • PUNKT - punkt w planie lotu
  • N0470 - oznaczenie prędkości TAS w kt (pamiętaj o 0 na początku)
  • F350 - oznaczenie poziomu lotu (nie FL!)

Dla prędkości w Mach można użyć: PUNKT/M082F390, gdzie:

  • M082 to prędkośc M 0,82 (zero na początku, bez kropki, ani przecinka).

W przypadku krajów stosujących jednostki metryczne należy wpisać PUNKT/K0800S345, gdzie:

  • K0800 - prędkość TAS w km/h (ważne 0 na początku)
  • S345 - metryczny poziom lotu

Mam nadzieję, że to przypomnienie przyczyni się do mniejszej liczby niezaliczonych lotów z powodu niewłaściwego planowania zmian poziomów lotu.
 

Kategoria: