Kaszubska Szkoła Pilotażu - reaktywacja

Po nieco ponad pół roku od wstrzymania przyjęć nowych kandydatów, Kaszubska Szkoła Pilotażu znów otwiera swoje podwoje. Właściwie to drzwi od stodoły, na których umie latać tylko polski pilot. Przyczyn przerwy było kilka, jedną z nich był ograniczony czas, który mogliśmy poświęcić na szkolenie – my z pozycji prowadzących jak i chętni, z pozycji kursantów. Jednak najważniejsze były: brak dobrej i aktualnej bazy materiałów do nauki, zbyt ogólny program szkolenia i ograniczenia techniczne. Postanowiliśmy temu zaradzić.

Baza wiedzy. W sieci z roku na rok jest dostępne coraz więcej materiałów do nauki latania w języku polskim. Coraz więcej informacji dla nowych pilotów jest na stronie PL-VACC. Niestety wciąż pojawia się sporo nieautoryzowanych (delikatnie mówiąc) poradników z serii „leć za różową linią” – w różnych wersjach, w tym filmowych. Istnieje popularna zasada – niewiele wiem, ale coś tam powiem – niestety to widać i słychać w takich publikacjach. Cały wątek na forum naszej społeczności traktuje tylko o tym. Co gorsza znany lotniczy portal edukacyjny od pół roku wita nas informacją „Parse error: syntax error, unexpected ‚<’ in /index.php on line 89” – miała to być nowa, zaktualizowana do rzeczywistych wymagań czasów wersja kompendium wiedzy lotniczej. Niestety nie wyszło. Nie przeszkadza to doświadczonym pilotom. Oni tego nie widzą. A nawet jeśli widzą, to wiedzą gdzie znaleźć informacje, których szukają. Jeśli byle jakie materiały są łatwiejsze do odnalezienia niż rzetelnie przygotowane, to będziemy mieć więcej byle jakich pilotów od rzetelnie przygotowanych. Prosta zależność.

Dlatego na potrzeby KSP (a przy okazji dla wszystkich zainteresowanych) przygotowaliśmy na portalu Cassubian.pl Centrum Szkoleń, w którym w tej chwili znajduje się już dobrze ponad 150 artykułów dotyczących latania, komunikacji i nawigacji. Większość materiałów została napisana przez naszych pilotów. Część otrzymaliśmy dzięki uprzejmości zaprzyjaźnionych osób. W planach mamy dalsze rozwijanie tej bazy.

Celem jest stworzenie miejsca, w którym każdy pilot będzie mógł samodzielnie podnosić swoje kompetencje. Dlatego obok tekstów dotyczących podstaw komunikacji, czy zasad poruszania się po lotnisku, prezentujemy również tematy dla zaawansowanych – postępowanie z oblodzeniem (mimo, że niesymulowane w FS), zaawansowane planowanie lotów, NAT, nietypowe podejścia, itp. Centrum Szkoleń wymaga jeszcze sporo pracy, ale jest już dostępne. Prosimy o nadsyłanie uwag i informacji, które pomogą nam w usunięciu ewentualnych błędów lub nieścisłości, bo takie pewnie są.

Program szkolenia. Brak jednolitego i przejrzystego programu szkoleniowego utrudnia pracę instruktorom i naukę uczniom. Przygotowujemy program szkoleniowy, który będzie opierał się na modułach. Każdy kandydat będzie diagnozowany pod kątem posiadanej aktualnie wiedzy, a następnie instruktor będzie wybierał moduły, które są niezbędne do zrealizowania. Każdy moduł składać się będzie z pracy własnej ucznia – czytanie, analizowanie dostępnych tekstów, ćwiczenie off-line; pracy z instruktorem – rozmowy, rozwiązywanie problemów, testy; oraz części praktycznej – latanie pod okiem instruktora on-line, ale na naszym serwerze, poza Vatsim.
Wprowadzenie nowego programu szkoleniowego spowoduje także, że nasza główna bolączka – przedłużające się z różnych przyczyn szkolenia – będzie mniej dotkliwa. Mamy nadzieję, że uda nam się szybciej przyjmować i szkolić kandydatów, choć pewnie i tak kolejek nie uda się rozładować.

Generalna idea szkolenia pozostaje taka sama – wyszkolić pilota do takiego etapu, aby mógł prawidłowo latać na Vatsim na prostszych trasach i nieskomplikowanymi maszynami, a jednocześnie był w stanie sam się doszkalać z wykorzystaniem dostępnych materiałów. Docelowo nie powinien stanowić zagrożenia ani przeszkody w ruchu lotniczym oraz powinien nabyć umiejętności uczenia się na własnych błędach.

Rozwiązania techniczne.  W przygotowaniu jest nowy portal KSP. Zostanie on wkrótce wzbogacony o narzędzie od monitorowania postępów uczniów. Dzięki temu w razie ograniczeń czasowych jednego instruktora, szkolenie będzie mógł szybko przejąć ktoś inny. Będziemy też mogli znacznie szybciej reagować na sytuacje, gdy słomiany zapał do nauki nagle wygasł, bo i takie przypadki się zdarzały.

Zmieniamy także system monitorowania lotów wykonywanych na naszym serwerze pod okiem instruktora. Dotychczas dość prymitywny radar (ATC Radar Screen) nie pozwalał na ćwiczenie wielu procedur. Obecnie będziemy wykorzystywać Euroscope, który pozwoli na bardzo precyzyjne śledzenie zachowania ucznia, zarówno na ziemi, jak i w powietrzu. Dodatkowo instruktorzy będą mieli do dyspozycji zestaw scenariuszy, które mogą zostać uruchomione na serwerze. Uczeń zalogowany do sieci będzie wówczas widział samoloty zachowujące się (i popełniające błędy) zgodnie z wolą instruktora. Możliwe będzie więc ćwiczenie szybkich startów, wolnych podejść, czy choćby kołowania po lotnisku w maksymalnie realnych i stresujących warunkach.

Rozpoczęcie szkolenia. Kandydat ubiegający się o przyjęcie, podobnie jak dotychczas musi wykazać się umiejętnością samodzielnego uczenia. Trzeba mieć mentalność studenta, samodzielnie zdobywającego wiedzę, a nie ucznia szkoły podstawowej. Paradoksalnie, mentalność ta nie ma nic wspólnego z wiekiem, o czym jako wykładowca mogę zapewnić.
Pierwszym krokiem do kursu jest przeczytanie zasad uczestnictwa, w tym regulaminu i zrozumienie go. Dopiero drugim jest wypełnienie ankiety/testu na stronie KSP. Po analizie ankiety, otrzymacie odpowiedź o zakwalifikowaniu do szkolenia. Wiele osób odpada na tym etapie, bo po prostu nie zna regulaminu.

Nasze zasoby kadrowe są ograniczone. Nawet starając się efektywnie je wykorzystać, jesteśmy w stanie jednocześnie szkolić co najwyżej kilku pilotów. Dlatego przy większej liczbie kandydatów będziemy tworzyć kolejkę. Nasi piloci przede wszystkim pracują dla firmy, zaś pracę w KSP traktują jako samodoskonalenie, robiąc to po godzinach, poświęcając własny czas.
Przypominamy, że:

  • KSP i rekrutacja do Cassubiana to dwie różne rzeczy,
  • nie dajemy żadnych certyfikatów, ani zaświadczeń, ani prawa do wykorzystywania znaku KSP lub Cassubiana. Chcemy tylko pomóc, aby każdy mógł zlatania czerpać tyle satysfakcji, ile Vatsim potrafi dać. A potrafi!
  • szkolimy tylko nowych pilotów, do 150h nalotu on-line; idealny kandydat powinien być przede wszystkim SENSOWNY!,
  • dla bardziej doświadczonych są materiały do samodzielnego studiowania.

Zapraszamy!