Merge - połączenie wielu samolotów w jeden

Czasem zdarza się, że używany model samolotu nam nie odpowiada w pełni. Dzieje się tak zwykle w przypadku modeli darmowych, ale i płatne czasem są niedopracowane. Wiedząc jak są konstruowane modele samolotów w FS możemy połączyć kilka modeli w jeden. Czy będą latać? To już zależy tylko od naszego zdrowego rozsądku.

Ten poradnik nie nauczy Cię budowy modeli, ale pokaże jakiej wiedzy potrzebujesz, aby zrobić udany merge samolotu. Najlepiej zmiany wprowadzać pojedynczo i obserwować co się dzieje w FS. Jeśli zauważamy błąd, należy go od razu naprawić przed przejściem do kolejnej zmiany.

Z czego składa się model samolotu?

  1. Katalog Model zawiera pliki określające kształt samolotu, a także widoki wirtualnego kokpitu (w tym widoki boczne). W przypadku FS9 znajduje się w nim jeden plik .mdl. Natomiast w FSX i P3D zwykle są dwa pliki - jeden definiujący wygląd zewnętrzny maszyny, a drugi - wnętrze (interior). Model jest szkieletem.
  2. Katalog Texture jest ściśle powiązany z modelem. Zawiera on pliki z obrazami nakładanymi na strukturę modelu. Tekstura jest zatem skórą naciąganą na szkielet. Należy zwrócić uwagę, że niektóre modele mogą przechowywać obrazy również w innych katalogach.
  3. Plik .air oraz plik aircraft.cfg definiują jak model będzie się zachowywał, jakie funkcje będzie posiadał (np. liczba kół podwozia, hamulce, liczba silników, fizyka lotu, masy, opór powietrza). Wszelkie niewłaściwe zachowania samolotu w locie zwykle mają przyczyny w tych plikach.
  4. Dźwięk jest przechowywany zwykle w folderze Sound. Różne funkcje samolotu mają przypisane różne dźwięki.
  5. Katalog Panel zawiera definicję paneli wewnętrznych samolotu - zarówno 2D, jak i wirtualnego kokpitu. W przypadku tego ostatniego jedynie rozmieszcza przyrządy.
  6. Gauge, czyli przyrządy. To w nich tworzone są systemy samolotu - symulowane są systemy, np. hydraulika, elektryka, FMC, autopilot.

Co można rozdzielić, a czego nie?

  • Model zewnętrzny samolotu i tekstury są nierozłączne. Można podmienić tekstury, ale tylko jeśli chodzi o inne malowanie maszyny. Jeśli zmienimy nazwy plików to wszystko przestanie działać. Jeśli chcesz zmienić wygląd zewnętrzny maszyny, to musisz zmienić i model, i tekstury.
  • Możliwe jest odłączenie modelu wnętrza (wirtualnego kokpitu). Jednak i on jest powiązany z teksturami. Zmiana jednego musi za sobą pociągnąć zmianę drugiego.
  • Plik .air (oraz do pewnego stopnia aircraft.cfg) mogą być podmieniane. Jest to robione, gdy fizyka lotu jest dla nas niezadowalająca. Np. w Airbusach Wilco występuje zdecydowany nadmiar mocy. Możemy znaleźć zmodyfikowany plik (albo samodzielnie go zmodyfikować programem Aired) i podmienić.
  • Dźwięki można zmieniać niezależnie od pozostałych elementów, ale muszą one być zgodne z funkcjami występującymi w samolocie.
  • Panel jest całkowicie oddzielny od modelu. Można go dowolnie modyfikować. Panel 3D jest powiązany z modelem wnętrza.
  • Większość gauge'y powinna działać niezależnie od modelu. Oczywiście, o ile dany model posiada odpowiednią funkcję. Dźwignia podwozia raczej nie zadziała w hydroplanie. ;-)

W jakich plikach należy wprowadzać zmiany?

  1. Modele zmieniamy w pliku model.cfg w katalogu Model.
  2. Tekstury posiadają swoje pliki konfiguracyjne, ale zwykle nie modyfikujemy ich.
  3. Dźwięki modyfikuje się w pliku sound.cfg w katalogu Sound.
  4. Plik aircraft.cfg oraz plik .air znajdują się w głównym katalogu samolotu.
  5. Panel można modyfikować w pliku panel.cfg. Do modyfikacji paneli służy bardzo dobry program FS Panel Studio. Pozwala on na łatwe dodawanie, przesuwania, usuwanie gauge'y. Niestety nie w każdym samolocie działa.

Pamiętaj! Przed każdą zmianą zrób kopię zapasową całego katalogu z samolotem!