Planowanie trasy - wersja basic

Planowanie trasy nie musi trwać 2 godziny. W rzeczywistości piloci liniowi nie muszą planować tras, robią to za nich odpowiedni pracownicy linii (dispatcher). Możesz zatrudnić swojego dispatchera - program komputerowy, który podpowie Ci trasę pomiędz punktami, po których chcesz lecieć. Ten poradnik pokazuje jak zdobyć i sprawdzić plan trasy w łatwy sposób.

1. Vroute

Vroute jest chyba najbardziej przyjaznym programem do planowania tras lotów IFR. Jest dostępny w dwóch wersjach: darmowej i płatnej. Jeżeli nie mamy zbyt wygórowanych wymagań wersja darmowa zupełnie wystarczy.  Vroute ma bardzo obszerną bazę dającą spore możliwości. Jego ogromną zaleta w porównaniu do innych planer’ów jest ciągła aktualizacja i walidacja już wgranych planów. Jeżeli któryś z nich staje się nieaktualny program od razu nas o tym informuje wraz ze wskazaniem błędu.

Po wejściu do programu i aktywowaniu jego funkcji  wchodzimy zakładkę ROUTE.

Wybieramy lotnisko startu i lotnisko docelowe z rozwijanej listy.  Należy zwrócić uwagę, czy program korzysta z aktualnej bazy AIRAC (czerwiec 2012- ARAC  1206).

Po wybraniu lotnisk początkowego i docelowego pojawia nam się propozycja planu i informacja o długości danej trasy. Aby zobaczyć jej szczegóły klikamy przycisk SHOW. Przykładem będzie dla nas lot z Warszawy (EPWA) do Gdańska (EPGD).

Pojawiają nam się szczegóły trasy. Otrzymujemy również informację o pogodzie (depesze METAR) dla lotniska odlotu, przylotu oraz proponowanych lotnisk zapasowych, na które możemy polecieć w przypadku braku możliwości lądowania tam gdzie planowaliśmy. 

Jak widać strona ta ma kilka zakładek, które pomogą nam zaplanować nasz lot, ale nie wszystkie dostępne są w wersji darmowej. W niej możemy skorzystać z NOTAM’ów, mało szczegółowej pogody na trasie, informacji o obsadzie ATC i ze scenerii. Trzeba zwrócić uwagę, czy są aktualne.

2. Inne źródła tras

W sieci znajdziemy różne planery tras.  Na uwagę zasługuje kilka:

Jest darmowy i bardzo prosty w obsłudze. Plany, które proponuje nie zawsze są aktualne,
dlatego trzeba na nie uważać. Na przykład trasa Warszawa-Gdańsk wygląda tak: OLILA N191 GRUDA N133 LODNI
Potrafisz znaleźć błąd?

Kolejne mało skomplikowane źródło tras. Naszą przykładową trasę WAW-GDN proponuje poprawną, czyli OLILA N191 GRUDA.

Na tej stronie znajdują się plany lotów z realnego świata. Korzystając z nich należy zwracać uwagę na ich aktualność, ponieważ niektóre były wgrane już jakiś czas temu. Bardzo fajna strona.
 

3. FSC

FlightSim Commander to bardzo dobre narzędzie do planowania lotów. Ma ono także funkcje śledzenia postępów lotu. Wersja demo, do pobrania z http://www.fscommander.com, posiada prawie wszystkie funkcje. Jedyne ograniczenie to czas działania - 30 minut. Potem trzeba zrestartować program.

FlightSim Commander umożliwia wpisanie trasy (np. pozyskanej z Vroute) i sprawdzenie jak wygląda. Dodatkowo można podłączyć program do Flight Simulatora i śledzić postępy lotu, wyświetlić inne samoloty, pokazać pogodę na Vatsim.

Dla zaawansowanych użytkowników jest możliwość generowania planów lotów (wymagają sprawdzenia przez Vroute, bo zdarzają się głupie błędy), obsługi tras NAT i PACOT, prezentacji SIDów i STARów. Warto jednak już na etapie nauki planowania lotów zacząć korzystać z tej bardzo przydatnej aplikacji. Program wymaga aktualnego AIRAC ze strony Navigraph.

Okno programu FlightSim Commander. W tle widać mapę z zaznaczonym na pomarańczowo fragmentem trasy. Na mapie pokazane są lotniska, drogi lotnicze, intersekcje i fixy, itp. Okienko w górnej części zawiera proponowaną trasę wraz z odległościami, kierunkami, poziomami lotów. Istnieje także możliwość planowania paliwa za pomocą programu (dość prymitywne i często błędne, więc ostrożnie).

Mapę można skalować. W przypadku dużego powiększenia, można zobaczyć drogi kołowania na lotnisku. Jeśli lotnisko w FS jest prawidłowo skonfigurowane, to można w FSC wpisać stanowisko, a program sam wskaże nam jak do niego dojechać najkrótszą drogą. Zwykle dla dobrych scenerii działa to poprawnie.

Pamiętaj, że stosowanie FSC nie wyeliminuje konieczności posiadania aktualnych map!

Autor: Dominik Dąbrowski