Podejmowanie decyzji w sytuacjach nietypowych

Przez sytuację nietypową rozumiem nie tylko awarię, ale także inne zdarzenia, które zmuszają nas do zmiany wcześniej powziętych planów, np. nagłe pogorszenie pogody, zablokowanie pasa przez inną maszynę, znaczne wydłużenie czasu oczekiwania w kolejce do lądowania. Kluczowa dla bezpieczeństwa lotu w sytuacji nietypowej jest wiedza o tym, co możemy zrobić.

Konieczność natychmiastowego lądowania

Wiele sytuacji awaryjnych wymaga wylądowania najszybciej jak to możliwe. Przygotowanie do lotu (briefing) powinno objąć nie tylko znalezienie jednego lotniska alternatywnego w odległości ok. 100nm od lotniska docelowego. Powinniśmy wiedzieć jakie lotniska mijamy, które z nich nadają się do lądowania, a także być w stanie szybko znaleźć odpowiednie mapki tych lotnisk.

Nie każda awaria wymaga natychmiastowego lądowania. Problemy z podwoziem mogą spokojnie poczekać, aż dolecisz do swojego lotniska docelowego.

Oczekiwanie

Jeśli sytuacja w powietrzu daje szanse poprawy, warto rozważyć oczekiwanie. Holding daje nam możliwość dolotu do zamierzonego lotniska docelowego z niewielkim opóźnieniem. Trzeba jednak umieć szybko ocenić, jak sytuacja się rozwinie. Jeśli zjawisko pogodowe ma charakter nagły i przejściowy, to ok. Jeśli jednak jest to zimowa mgła nad Krakowem, to nie licz na szybką zmianę - wiej do Katowic.

Odlot na lotnisko zapasowe

Podawanie lotniska zapasowego to nie tylko sztuka dla sztuki, wypełnienie dodatkowego pola formularza. Jeśli chcesz realnie odzwierciedlić latanie, to musisz mieć na uwadze, że zmiana lotniska docelowego powoduje dodatkowe koszty dla Twojej firmy. Z pewnością dział finansów nie będzie zadowolony. ;-)

Na lotnisko zapasowe wybierz takie, które znasz, które ma możliwie dobre systemy nawigacyjne i leży w pobliżu trasy. Lecąc z Krakowa do Gdańska wygodnie jest wybrać Bydgoszcz czy Łódź. Jeśli na przelotowej dowiesz się o problemach w Gdańsku, łatwo możesz skrócić podróż.