Przykłady obliczeń zużycia paliwa

Airbus A320 IAE - model Wilco

Krok procedury

Planowane zużycie (kg)

START & TAXI 200
TO 370
CLB FL260
CLB FL300
CLB FL340
CLB FL380 (100nm)
1020
1230
1400
1600
CRZ FL300 / GS 470 kt
CRZ FL340 / GS 462 kt
CRZ FL380 / GS 456 kt
2980
2640
2450
DSC FL380-2000 ft (130nm) 375
HOLD 30min 1320
APP 120
Rezerwa, w tym:
- GO AROUND
- HOLD 30 min
- ALTN (CLB FL100 + CRZ + DSC 3000) 100nm
2700
- 420
- 1320
- 900
Maksymalna pojemność 24000
Standard pack (bez CRZ) - 200 nm 2835kg
Zasięg przy max CRZ na FL380
FL340
3600 nm (8h lotu)
3050 nm (7h lotu)

 

Avro RJ-100 model J. Murchisona

Krok procedury

Planowane zużycie (kg)

START & TAXI 120
TO 140
CLB FL250 670
CRZ FL250 1h (ok. 430nm) 2600
DSC FL250-3000 120
HOLD 3000 850
APP 230
Rezerwa, w tym:
- GO AROUND
- HOLD 30 min
- ALTN (CLB FL100 + CRZ + DSC 3000) 100nm
2000
- 370
- 850
- 780
Maksymalna pojemność 9400
Standard pack (bez CRZ) - 100 nm 1400
Zasięg przy max CRZ 6000 kg 1000 nm

Avro RJ-100 model QWSim

Obliczenie na podstawie doświadczenia:

  • Start z MTOW, paliwo pod korek (10333kg)
  • Prędkość optymalna (największy zasięg) przy M 0.66 wyznaczona doświadczalnie
  • Poziom optymalny FL340/350 - zasięg 1500nm bez wiatru (z rezerwą 2000kg) - 3h 54 minuty w powietrzu
  • Na FL300 i M 0.66 zasięg 1350nm bez wiatru
  • Zużycie paliwa na początku 2000kg/h na FL300, potem na FL340 przy maszynie o 6 ton lżejszej już tylko 1700kg/h.

Oznacza to, że jeśli nad Atlantykiem wieje więcej niż 50kt w plecy, to mozna lecieć z Gander do Irlandii (ok. 1700nm) i dolecieć przepisowo (1500nm + 4h lotu * 50kt wiatru = 1700nm). Pozostaje rezerwa 2000kg.

Aktualizacja: Piotr W