Uruchamianie silników i wypychanie

Delivery odpowiedzialne jest tylko za wydanie zgody na lot. Potem przejmuje nas Ground, które reguluje ruch na lotnisku (za wyjątkiem pasów startowych). Startujemy z Tower, aby zaraz potem przejść pod opiekę Approach. Jeśli wyższe stanowiska kontroli nie są obsadzone, należy się spodziewać skierowania na UNICOM.

 Osoba  Język angielski  Język polski
P

1) Warsaw Ground, SP-ABC on stand 23 request pushback and startup

2) Warsaw Ground, SP-ABC on stand 23 request startup

3) Warsaw Ground, SP-ABC on stand 23 request powerback and startup

Warszawa Ground, SP-ABC na stanowisku 23 prosi o zgodę na

1) wypychanie i uruchamianie
2) uruchamianie
3) wypychanie o własnych siłach i uruchamianie

K SP-ABC, pushback and startup approved, QNH 1013 SP-ABC, masz zgodę na wypychanie i uruchamianie, ciśnienie 1013, SP-ABC
P

Pushback and startup approved, QNH1013, SP-ABC

Zgoda na wypychanie i uruchamianie, ciśnienie 1013, SP-ABC
K Gdy tłok na lotnisku:
SP-ABC, standby, expect 5 minutes delay due to traffic taxiing behind
SP-ABC, czekaj, spodziewaj się 5 minut opóźnienia z powodu samolotu kołującego za Tobą
P Roger, standby, SP-ABC Przyjąłem, czekamy SP-ABC

Objaśnienia:

  • Sytuacja 1 jest typowa. Sytuacja 2 jest używana, gdy nie musimy wycofywać - ze stanowiska możemy wyjechać przodem, Sytuacja 3 dotyczy niektórych maszyn, np. ATR, które potrafią same wycofać (nie jest potrzebny pojazd wypychający).
  • Kontroler w zgodzie może podać ciśnienie (jak w przykładzie), ale tylko wtedy, jeśli nie ma ATIS. Jeśli jest ATIS, ciśnienie sprawdź sam.
  • Możemy się także spotkać mniej typowymi sytuacjami, np.:
    - Startup at 10:30 - możesz uruchamiać o konkretnej godzinie,
    - Expect departure at 10:30, startup on own discretion - sam uruchom silniki, ale pamiętaj, że odlot z lotniska jest planowany na 10:30
    - Stop pushback - jeśli kontroler stwierdzi niebezpieczną sytuację, może Ci nakazać natychmiastowe zatrzymanie.

Po zakończeniu wypychania oczekujesz na reakcję kontrolera. Jeśli przez minutę nie otrzymasz dalszych poleceń, zgłoś kontrolerowi Ready to taxi, SP-ABC (Gotów do kołowania, SP-ABC).