Delivery odpowiedzialne jest tylko za wydanie zgody na lot. Potem przejmuje nas Ground, które reguluje ruch na lotnisku (za wyjątkiem pasów startowych). Startujemy z Tower, aby zaraz potem przejść pod opiekę Approach. Jeśli wyższe stanowiska kontroli nie są obsadzone, należy się spodziewać skierowania na UNICOM.
Osoba | Język angielski | Język polski |
---|---|---|
P |
1) Warsaw Ground, SP-ABC on stand 23 request pushback and startup 2) Warsaw Ground, SP-ABC on stand 23 request startup 3) Warsaw Ground, SP-ABC on stand 23 request powerback and startup |
Warszawa Ground, SP-ABC na stanowisku 23 prosi o zgodę na 1) wypychanie i uruchamianie |
K | SP-ABC, pushback and startup approved, QNH 1013 | SP-ABC, masz zgodę na wypychanie i uruchamianie, ciśnienie 1013, SP-ABC |
P |
Pushback and startup approved, QNH1013, SP-ABC |
Zgoda na wypychanie i uruchamianie, ciśnienie 1013, SP-ABC |
K | Gdy tłok na lotnisku: SP-ABC, standby, expect 5 minutes delay due to traffic taxiing behind |
SP-ABC, czekaj, spodziewaj się 5 minut opóźnienia z powodu samolotu kołującego za Tobą |
P | Roger, standby, SP-ABC | Przyjąłem, czekamy SP-ABC |
Objaśnienia:
- Sytuacja 1 jest typowa. Sytuacja 2 jest używana, gdy nie musimy wycofywać - ze stanowiska możemy wyjechać przodem, Sytuacja 3 dotyczy niektórych maszyn, np. ATR, które potrafią same wycofać (nie jest potrzebny pojazd wypychający).
- Kontroler w zgodzie może podać ciśnienie (jak w przykładzie), ale tylko wtedy, jeśli nie ma ATIS. Jeśli jest ATIS, ciśnienie sprawdź sam.
- Możemy się także spotkać mniej typowymi sytuacjami, np.:
- Startup at 10:30 - możesz uruchamiać o konkretnej godzinie,
- Expect departure at 10:30, startup on own discretion - sam uruchom silniki, ale pamiętaj, że odlot z lotniska jest planowany na 10:30
- Stop pushback - jeśli kontroler stwierdzi niebezpieczną sytuację, może Ci nakazać natychmiastowe zatrzymanie.
Po zakończeniu wypychania oczekujesz na reakcję kontrolera. Jeśli przez minutę nie otrzymasz dalszych poleceń, zgłoś kontrolerowi Ready to taxi, SP-ABC (Gotów do kołowania, SP-ABC).