Zasady wypełniania, część I

PUNKT 7: ZNAK ROZPOZNAWCZY STATKU POWIETRZNEGO (NIE WIĘCEJ NIŻ 7 ZNAKÓW bez symboli i łączników)

  • a) znak rejestracyjny statku powietrznego (np. EIAKO, 4XBCD, N2567GA),
  • b) zaakceptowany przez ICAO oznacznik użytkownika, po którym następuje identyfikator lotu (np. KLM511, NGA213, JTR25)

 

PUNKT 8: PRZEPISY WYKONYWANIA LOTU

- I jeżeli IFR

- V jeżeli VFR

- Y jeżeli najpierw IFR (a w punkcie 15 podać miejsce lub miejsca, w których jest planowana zmiana przepisów wykonywania lotu)

- Z jeżeli najpierw VFR (a w punkcie 15 podać miejsce lub miejsca, w których jest planowana zmiana przepisów wykonywania lotu))

 

PUNKT 8: RODZAJ LOTU

- S jeżeli lot rozkładowy lotnictwa komunikacyjnego

- N jeżeli lot nierozkładowy lotnictwa komunikacyjnego

- G jeżeli lot lotnictwa ogólnego

- M jeżeli lot wojskowy

- X jeżeli lot innego rodzaju niż podane wyżej.

 

PUNKT 9: LICZBA I TYP STATKÓW POWIETRZNYCH

Wpisujemy liczbę statków powietrznych tylko wtedy, gdy jest ich więcej niż jeden.

Typ statków powietrznych:

  • wpisujemy właściwy oznacznik, jak podano w dokumencie ICAO Doc 8643 — Oznaczniki typów statków powietrznych;
  • lub jeżeli takiego oznacznika nie przydzielono albo w przypadku lotu grupowego, w którym bierze udział więcej niż jeden typ;
  • wpisujemy ZZZZ oraz podajemy w punkcie 18 (liczby i) typ(y) statku(ów) powietrznego(nych), poprzedzając wyrażeniem TYP/.

 

PUNKT 9: KATEGORIA TURBULENCJI W ŚLADZIE AERODYNAMICZNYM

 wpisujemy za ukośną kreską jedną z następujących liter, w celu wskazania kategorii turbulencji w śladzie aerodynamicznym statku powietrznego:
H — CIĘŻKI, w celu podania typu statku powietrznego o poświadczonej maksymalnej masie do startu wynoszącej 136 000 kg lub więcej;
M — ŚREDNI, w celu podania typu statku powietrznego o poświadczonej maksymalnej masie do startu wynoszącej mniej niż 136 000 kg, lecz więcej niż 7000 kg;
L — LEKKI, w celu podania typu statku powietrznego o poświadczonej maksymalnej masie do startu wynoszącej 7000 kg lub mniej.

 

PUNKT 10: WYPOSAŻENIE Urządzenia radiokomunikacyjne i nawigacyjne oraz pomoce podejścia

 Wpisać jedną z następujących liter:

- N jeżeli na pokładzie nie ma wyposażenia w pomoce COM/NAV/podejścia dla zamierzonej trasy lotu lub wyposażenie takie jest niesprawne,

- S jeżeli na pokładzie znajduje się sprawne standardowe wyposażenie w pomoce COM/NAV/podejścia dla zamierzonej trasy lotu (ADF, VOR, ILS, UHF)

- wpisać jedną lub więcej z następujących liter w celu podania posiadanego i sprawnego wyposażenia COM/NA/podejścia:
B - (Nie ma przydzielonego znaczenia)
C - LORAN C
D - DME
F - ADF
G - System nawigacji satelitarnej(GNSS)
H - radiostacja HF RTF
I - nawigacja bezwładnościowa (INS)
J - Data-Link (Linia przekazywania danych)
K - Mikrofalowy system lądowania (MLS)
L - ILS
M - Omega
O - VOR
R - Rodzaj certyfikacji RNP
T - TACAN
U - radiostacja UHF RTF
V - VHF RTF
W - RVSM approved
Y – wyposażenie 8,33 kHz
Z - Inne posiadane wyposażenie (w takim wypadku w rubryce 18 należy wpisać rodzaj posiadanego innego wyposażenia)

 

Wyposażenie dozorowania (mod transpondera) - wpisać w rubryce 10 po znaku "/":
N - Brak
A - Transponder — mod A (4 cyfry – 4096 kodów)
C - Transponder — mod A (4 cyfry – 4096 kodów) i mod C
X - Transponder — mod S, bez podawania zarówno znaku rozpoznawczego statku powietrznego, jak i wysokości barometrycznej
P - Transponder — mod S z podawaniem wysokości barometrycznej, lecz bez podawania znaku rozpoznawczego statku powietrznego
I - Transponder — mod S z podawaniem znaku rozpoznawczego statku powietrznego, lecz bez podawania wysokości barometrycznej
S - Transponder — mod S z podawaniem zarówno wysokości barometrycznej, jak i znaku rozpoznawczego statku powietrznego.

 

PUNKT 13: LOTNISKO ODLOTU I CZAS

- wpisać przyjęty przez ICAO czteroliterowy wskaźnik lokalizacji lotniska odlotu;

- lub jeżeli wskaźnik lokalizacji nie został przydzielony wpisać grupę ZZZZ i podać w punkcie 18 nazwę lotniska poprzedzoną skrótem DEP/. Dodatkowo podać współrzędne, np. "DEP/Depułtycze Królewskie 5104N02326E".
- lub jeżeli plan lotu otrzymano ze statku powietrznego znajdującego się w powietrzu, wpisać AFIL i podać w punkcie 18 przyjęte przez ICAO czteroliterowy wskaźnik lokalizacji lotniska odlotu, poprzedzając to oznaczenie skrótem DEP/.

Następnie bez odstępu:
- wpisać do planu lotu przedłożonego przed odlotem przewidywany czas odblokowania (EOBT);
- lub do planu otrzymanego od statku w locie, wpisać rzeczywisty lub przewidywany czas nad pierwszym punktem trasy, do której plan lotu się odnosi.

Autor: Bartek Kowal