Zasady wypełniania, część II

PUNKT 15: PRĘDKOŚĆ, POZIOM PRZELOTU I TRASA

Wpisać pierwszą prędkość przelotową, i pierwszy poziom przelotu, bez odstępu między nimi.

Prędkość:
wpisać Rzeczywistą prędkość powietrzną (TAS) dla pierwszej części trasy lub dla całej trasy, wyrażoną jako:
K - Kilometry na godzinę, określone literą K oraz czterema cyframi (np. K0830), lub
N - Węzły, określone literą N oraz czterema cyframi (np. N0485), lub
M - Rzeczywistą liczbę Macha, zaokrągloną do najbliższych setnych części liczby Macha, podaną jako litera M oraz 3 cyfry (np. M082)

Poziom przelotu:
wpisać planowany poziom przelotu dla pierwszej części lub całej trasy jako:
F - poziom lotu, flight level, wyrażony literą F z trzema cyframi (np. F085, F330), lub
S - standardowy poziom metryczny w dziesiątkach metrów wyrażony literą S z czterema cyframi (np. S1130), lub
A - wysokość bezwzględną w setkach stóp wyrażona literą A z trzema cyframi (np. A045, A100), lub
M - wysokość bezwzględną wyrażona w dziesiątkach metrów wyrażona literą M z czterema cyframi (np. M0840), lub
VFR -  dla niekontrolowanych lotów VFR.

Trasa (włącznie ze zmianami prędkości, poziomu i/lub przepisami wykonywania lotu):
- loty wzdłuż wyznaczonych tras ATS - wpisać, jeżeli lotnisko odlotu znajduje się na trasie ATS lub jest z nią połączone — oznacznik pierwszej trasy ATS (np. N133);
- lub  jeżeli lotnisko odlotu nie znajduje się na trasie ATS lub nie jest z nią połączone — litery DCT wraz z oznaczeniem punktu wlotu na pierwszą trasę ATS, a następnie oznacznik tej trasy (DCT KRT N133);

potem

- wpisać każdy punkt, w którym jest zamierzona bądź to zmiana prędkości lub poziomu, bądź zmiana trasy lotniczej i/lub zmiana przepisów wykonywania lotu ("JED/M081F360" lub "JED/N200F100 VFR" lub "JED VFR").

Punkty mogą być określone współrzędnymi geograficznymi w formacie 5104N02326E lub 51N023E, bądź też namiarem i odległością od punktu odniesienia- np jeżeli ten punkt leży na radialu 180 stopni od VORa JED, w odległości 40nm, to jego lokalizację można do planu lotu wpisać jako JED180040

a po tym punkcie w każdym przypadku wpisać:

- oznaczenie następnego odcinka trasy ATS, nawet gdy jest on ten sam co poprzednio (np. ...UN133 JED/M081F360 UN133...);

- lub DCT, jeżeli lot do następnego punktu będzie odbywać się poza wyznaczoną trasą, chyba że oba punkty są określone za pomocą współrzędnych geograficznych (jak np. NATy).

 

PUNKT 16: LOTNISKO DOCELOWE I CAŁKOWITY PRZEWIDYWANY CZAS PRZELOTU (Total EET), LOTNISKO(A) ZAPASOWE

- wpisać przyjęty przez ICAO czteroliterowy wskaźnik lokalizacji lotniska docelowego, a po nim — bez odstępu — całkowity przewidywany czas przelotu;
- lub jeżeli nie został przydzielony wskaźnik lokalizacji, wpisać grupę czteroliterową ZZZZ a po niej — bez odstępu — całkowity przewidywany czas przelotu i podać w punkcie 18 nazwę lotniska oraz współrzędne poprzedzone skrótem DEST/. (Uwaga.— Dla planu lotu otrzymanego od statku powietrznego podczas lotu całkowity przewidywany czas przelotu jest to przewidywany czas przelotu od pierwszego punktu trasy, do której się odnosi plan lotu.)
- wpisać przyjęty przez ICAO czteroliterowy wskaźnik lokalizacji nie więcej niż dwóch lotnisk zapasowych, przedzielonych odstępem (uwaga: lotnisko startu może być również) lotniskiem zapasowym;
- lub jeżeli lotnisko zapasowe nie ma przydzielonego wskaźnika lokalizacji wpisać grupę ZZZZ i podać w punkcie 18 nazwę lotniska, poprzedzoną skrótem ALTN/.

 

PUNKT 18: INNE INFORMACJE

EET/ znaczące punkty nawigacyjne lub oznaczniki granic FIR oraz zsumowane przewidywane czasy przelotu do tych punktów lub granic FIR, gdy tak ustalono na podstawie regionalnych porozumień żeglugi powietrznej lub przez właściwe władze ATS danego Państwa. Przykłady: EET/CAP0745 XYZ0830, EET/EINN0204

  • RIF/ szczegóły trasy prowadzącej do ewentualnego zmienionego lotniska docelowego, po czym przyjęte przez ICAO czteroliterowy wskaźnik lokalizacji lotniska. Zmiana trasy wymaga zmiany zezwolenia podczas lotu. Przykłady: RIF/DTA HEC KLAX, RIF/ESP G94 CLA YPPH, RIF/LEMD
  • REG/ znaki rejestracyjne statku powietrznego, jeżeli różnią się od oznaczenia rozpoznawczego podanego w punkcie 7.
  • SEL/ kod SELCAL, jeżeli wymaga tego właściwa władza ATS danego Państwa (Dla lotów w FIR Warszawa nie wymaga się wpisywania kodu SELCAL).
  • OPR/ nazwa użytkownika, jeżeli nie można go określić z oznaczenia rozpoznawczego statku powietrznego podanego w punkcie 7.
  • STS/ przyczyna specjalnego traktowania przez organ służb ruchu lotniczego, np. statek powietrzny sanitarny, jeden silnik niesprawny, np. STS/HOSP, STS/ONE ENG INOP.
  • TYP/ typ statku powietrznego (typy statków po wietrznych) poprzedzony(e) w razie potrzeby liczbą statków powietrznych, jeżeli w punkcie 9 jest podana grupa ZZZZ.
  • PER/ dane o osiągach statku powietrznego, jeżeli wymaga tego właściwa władza ATS danego Państwa (Dla lotów w FIR Warszawa nie wymaga się podawania danych o osiągach statku powietrznego).
  • COM/ dane szczególnego znaczenia odnośnie urządzeń łączności, jeżeli są wymagane przez właściwa władzę ATS danego Państwa np. COM/UHF tylko.
  • DAT/ istotne dane o możliwościach linii przekazywania danych przy użyciu jednej lub więcej liter S, H, V i M, np. DAT/S dla satelitarnej linii przekazywania danych, DAT/H dla linii przekazywania danych HF,
  • DAT/V dla linii przekazywania danych VHF, DAT/M dla linii przekazywania danych SSR z modem S.
  • NAV/ dane szczególnego znaczenia odnośnie wyposażenia nawigacyjnego, jeżeli wymagane przez właściwą władzę ATS danego Państwa.
  • DEP/ nazwa lotniska odlotu, jeżeli w punkcie 13 wpisano grupę ZZZZ albo przyjęte przez ICAO czteroliterowe wskaźniki lokalizacji miejscowości, w której znajduje się organ ATS, od którego można otrzymać dodatkowe dane planu lotu, jeżeli w punkcie 13 wpisano skrót AFIL.
  • DEST/ nazwa lotniska docelowego, jeżeli w punkcie 16 wpisano grupę ZZZZ.
  • ALTN/ nazwy(a) zapasowych(ego) docelowych(ego) lotnisk(a), jeżeli w punkcie 16 wpisano grupę ZZZZ.
  • RALT/ nazwy(a) zapasowych(ego) lotnisk(a) na trasie.
  • CODE/ adres statku powietrznego (wyrażony w postaci kodu alfanumerycznego, składającego się z sześciu znaków szesnastkowego systemu znaków), gdy tego wymaga właściwa władza ATS. Przykład: „F00001” stanowi najniższą wartość adresu statku powietrznego, zawartego w specjalnym bloku określanym przez ICAO.
  • RMK/ ewentualne uwagi tekstem otwartym, jeżeli jest to wymagane przez właściwą władzę ATS danego Państwa lub jest uważana za konieczne.

 

PUNKT 19: DODATKOWE INFORMACJE

Zapas paliwa - po E/ wpisać 4-cyfrową grupę podającą zapas paliwa w godzinach i minutach.

Osoby na pokładzie - po P/ wpisać całkowitą liczbę osób (pasażerów i załogi) na pokładzie, jeżeli jest to wymagane przez właściwą władzę ATS danego Państwa. Wpisać TBN (wymaga zgłoszenia), gdy całkowita liczba

osób nie jest znana w czasie składania planu lotu.

Wyposażenie ratunkowe i do przetrwania

  • R/ (RADIO) skreślić U, jeżeli UHE na częstotliwości 243,0 MHz nie jest w dyspozycji, skreślić V, jeżeli VHF na częstotliwości 121,5 MHz nie jest w dyspozycji, skreślić E, jeżeli awaryjna radiolatarnia pokładowa (ELT) nie jest w dyspozycji.
  • S/ (WYPOSAŻENIE DO PRZETRWANIA) skreślić  wszystkie wskaźniki, jeżeli nie ma wyposażenia do przetrwania, skreślić P, jeżeli nie ma polarnego wyposażenia do przetrwania, skreślić D, jeżeli nie ma pustynnego wyposażenia do przetrwania, skreślić M, jeżeli nie ma morskiego wyposażenia do przetrwania, skreślić  J, jeżeli nie ma wyposażenia do przetrwania w dżungli.
  • J/ (KAMIZELKI) skreślić wszystkie wskaźniki, jeżeli nie ma wyposażenia w kamizelki, skreślić L, jeżeli kamizelki nie są wyposażone w źródło światła, skreślić F, jeżeli kamizelki nie są wyposażone w środki fluorescencyjne, skreślić U lub V lub obie jak w R/ wyżej dla podania wyposażenia kamizelek w urządzenia radiowe.
  • D/ (DINGI - tratwy ratunkowe) (ILOŚĆ) skreślić wskaźniki D i C, jeżeli nie ma wyposażenia w dingi lub wpisać ilość ding;  i (POJEMNOŚĆ) wpisać całkowitą pojemność wszystkich posiadanych ding wyrażoną w liczbie osób; i (POKRYCIE) skreślić wskaźnik C, jeżeli dingi nie mają pokryć; i (KOLOR) wpisać kolor posiadanych ding.
  • A/ (KOLOR STATKU POWIETRZNEGO I OZNACZENIA) wpisać kolor statku powietrznego i jego charakterystyczne oznaczenia.
  • N/ (UWAGI) skreślić wskaźnik N, jeżeli nie ma uwag, lub podać inne posiadane urządzenia ratunkowe
  • C/ (PILOT) wpisać nazwisko dowódcy statku powietrznego.

 Autor: Bartek Kowal