Zajęcie pasa
W końcu, gdy nadejdzie Twoja kolej, możesz zająć pas startowy. Jeśli wcześniej byłeś pod kontrolą służby Ground, otrzymasz najpierw polecenie kontaktu lub monitorowania Tower:
- Contact Tower... oznacza, że masz wywołać wieżę na jej częstotliwości,
- Monitor Tower... oznacza, że masz wejść na częstotliwość i siedzieć cicho, kontroler sam Cię wywoła.
Osoba | Język angielski | Język polski |
---|---|---|
K |
1) SP-ABC, Line up runway 29 2) SP-ABC, behind landing traffic, line up runway 29 |
1) SP-ABC zajmij pas 29 2) SP-ABC, za lądującym samolotem, zajmij pas 29 |
P |
1) Line up runway 29, SP-ABC 2) Behind traffic line up runway 29, SP-ABC |
1) Zajmuję pas 29, SP-ABC 2) Za lądującym samolotem zajmę pas 29, SP-ABC |
W tym momencie może się także zdarzyć pytanie Are you ready to immediate take-off? Oznacza ono, że jeśli odpowiesz Affirmative, będziesz musiał wjechać na pas i od razu startować, bez zatrzymania. Maszyna musi być w pełni gotowa do startu, a Ty przygotowany do odlotu (mapy, procedury, przygotowane częstotliwości, itp.). Jeśli nie jesteś w 110% pewien, że dasz radę, odpowiedz Negative.
Ta sytuacja ma miejsce, gdy bardzo blisko pasa jest lądujący samolot. Dlatego czasu na start jest naprawdę niewiele, dosłownie sekundy.
Start
Osoba | Język angielski | Język polski |
---|---|---|
K |
1) SP-ABC, Wind 30 degrees at 10 knots. You are cleared for take-off, after departure contact Approach frequency 123.45. 2) SP-ABC, Wind 30 degrees at 10 knots. You are cleared for take-off. |
1) SP-ABC, Wiatr przyziemny z kierunku 30 stopni, prędkość 10 węzłów. Masz zgodę na start. Po starcie skontaktuj się ze Zbliżaniem na częstotliwości 123.45 2) SP-ABC, Wiatr przyziemny z kierunku 30 stopni, prędkość 10 węzłów. Masz zgodę na start. |
P |
1) Cleared for take-off, after departure 123.45, SP-ABC 2) Cleared for take-off, SP-ABC |
1) Zgoda na start, po starcie kontakt z 123.45, SP-ABC 2) Zgoda na start, SP-ABC |
Objaśnienia:
- Nigdy nie powtarzaj wiatru, nie mów nawet "wind copied". To nie jest potrzebne. Szkoda częstotliwości.
- Po starcie wykonujesz procedury, które otrzymałeś w zgodzie (np. SID, lot w osi pasa, skręt na określony punkt, wznoszenie do określonego poziomu/wysokości lotu).
- Generalnie powinieneś potwierdzić, że jesteś w powietrzu ("Airborne, SP-ABC"), ale jeśli dostajesz od razu przekierowanie na Zbliżanie, to znaczy, że kontroler tego nie oczekuje. Przechodzisz od razu na zbliżanie.
- Zgoda na lot jest zwykle uzgadniania między wieżą a zbliżaniem, dlatego wykonuj wznoszenie tak jak było w zgodzie i spodziewaj się, że Approach jedynie potwierdzi tą zgodę (ewentualnie przedłuży, jeśli było wznoszenie np. do 6000ft, to otrzymasz kolejne, zapewne do poziomu z planu lotu).
-
Inne sytuacje:
- Abort take-off lub w dłuższej formie Hold position, cancel, I say again, cancel take off - przerwij start i daj po hamulcach
- Take off immediately or vacate runway - natychmiast startuj, albo opuść pas (inaczej ktoś zaraz wyląduje na Tobie)
- After departure turn right heading 340, climb 6000ft (po starcie w prawo na 340, wznoszenie do 6000ft) - rzadko zdarza się zmiana w wydanej wcześniej zgodzie, ale jest to możliwe. Bądź przygotowany
- Fly runway heading - wznoś w osi pasa dopóki nie otrzymasz innego polecenia żadnych skrętów - Pamiętaj o włączeniu transpondera w tryb C!
Wznoszenie
Osoba | Język angielski | Język polski |
---|---|---|
K | Warsaw Approach, SP-ABC, OLILA2G (albo: runway heading, direct EVINA), crossing altitude 3000ft. | Warszawa Zbliżanie, SP-ABC, wykonujemy OLILA2G (albo: wznosimy w osi pasa, wykonujemy na EVINA), wysokość 3000ft |
P | SP-ABC, radar contact, climb FL290. | SP-ABC, w kontakcie radarowym, wznoś do poziomu 290 |
Objaśnienia:
- Spodziewaj się potwierdzenia wcześniejszych zgód lub ich przedłużenia (np. dalsze wznoszenie).
- Oczekuj skrótów (np. "SP-ABC, Direct OLILA"). Zwykle jednak zdarzają się one dopiero w kolejnym komunikacie po nawiązaniu łączności
-
Inne sytuacje:
- Stop turn now - przestań skręcać (zapewne ryzyko kolizji)
- Stop climb lub Level on FL100 - przestań wznosić (zapewne ryzyko kolizji)