Planowanie paliwa

Po co planować paliwo, skoro można zatankować do pełna i lecieć? Odpowiedź jest prosta, jak zwykle na Vatsim: "as real as it gets"! Zupełnie inaczej leci się pustą i pełną maszyną. Inaczej wygląda wznoszenie, inaczej zachowuje się na podejściu. Warto poczuć tą różnicę. Dobrze także poczuć dreszczyk emocji związanych z paliwem.

Paliwo na lot można podzielić na kilka części, zależnie od etapu lotu:

  1. TAXI - kołowanie
  2. TRIP - przelot, składający się z kilku składowych:
    T/O - start
    CLB - wznoszenie
    CRZ - przelotowa
    DSC - zniżanie i dolot
    APP - podejście i lądowanie
  3. CONT - contingency (paliwo na nieprzewidziane okoliczności)
  4. ALTERNATE - (w tym G/A) paliwo na wykonanie procedury odeścia po nieudanym lądowaniu i dolot do lotniska alternatywnego
  5. FINAL RESERVE - ostateczna rezerwa paliwa
  6. CAPT - rezerwa kapitańska

Każdy z tych elementów zostanie omówiony poniżej. W celu zaplanowania paliwa, pilot musi dysponować pełnymi lub szacunkowymi danymi na temat zużycia paliwa danej maszyny. Trzeba zaznaczyć, że:

  • zużycie paliwa różni się w zależności od ciężaru maszyny - pełna będzie zużywać więcej,
  • maszyny w FS często zużywają paliwo niezgodnie nawet z dostarczonymi tabelami - najlepiej poświęcić jeden lot na zbadanie faktycznego zużycia paliwa danej maszyny (np. ATR od Flight1 zużywa połowę tego co podają tabele).

Jako przykład posłuży w tym tekście w pełni załadowany Avro RJ 100 (model J. Murchisona + BAE Panel Project). Dane zmierzono w FS2004. Nie są one w pełni zgodne z oficjalną dokumentacją realnej maszyny.

Zobacz więcej informacji na kolejnych stronach: