Styczeń 2015

Ciśnienie atmosferyczne i QNE, QNH, QFE

Ustawienie prawidłowego ciśnienia podczas lotu ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Ponieważ wysokościomierze w samolotach wykorzystują ciśnienie atmosferyczne jako źródło informacji, to źle ustawione ciśnienie powoduje lot na złej wysokości. Jedną z podstawowych metod separacji samolotów jest zapewnienie ich lotu na różnych wysokościach. Stąd biorą się zasady lotu po parzystych poziomach lotu na zachód i nieparzystych na wschód.

Zmiany procedur w EPGD

Od 8 stycznia wchodzą dość poważne zmiany jeśli chodzi nasze macierzyste lotnisko (EPGD gdyby ktoś nie wiedział ;)) Zniesione zostają procedury SID i STAR oparte o pomoce radionawigacyjne. W ich miejsce zostały wprowadzone procedury P-RNAV. Latamy więc po fix-ach. Znika GRUDA i KMI z SID-ów i STAR-ów. O ile z KMI sprawa jest dość prosta (zmienia nazwę na NIKMI) to GRUDA znika całkowicie. W jej miejsce pojawiają się fixy IRLUN i OSLOG (ten drugi wyłącznie dla przylotów) Spowoduje to małe przemeblowanie przylotów z południowego wschodu.