logo logo logo

Procedury awaryjne

W sytuacji awaryjnej pilot może mieć niewiele czasu na reakcję. Dlatego powinien być dobrze przygotowany. Wchodzą tu w grę dwa czynniki: znajomość samolotu oraz procedur. Nieprzypadkowo wirtualne linie lotnicze wymagają od swoich pilotów bardzo dobrej znajomości parametrów maszyny. Informacje o tym, jaka jest prędkość przeciągnięcia, optymalna prędkość wznoszenia czy szybowania, nie raz przydają się nawet we Flight Simulatorze. Przydają się, nie ukrywajmy, najczęściej po błędzie pilota.

W warunkach Vatsim najczęściej piloci latają z wyłączonymi awariami, a jeśli już decydują się je symulować, to zwykle w uzgodnieniu z kontrolerem. Bardzo źle jest widziane wykazywanie awarii bez wcześniejszego uzgodnienia z kontrolerem. Kontroler ma prawo nakazać wylogowanie z sieci.

Znajomość maszyny nie wystarczy. Trzeba jeszcze wiedzieć co można z tą maszyną zrobić. O co poprosić kontrolera. Na pewno nie wołać "ratujcie, bo mi się coś zepsuło". Znajomość procedur to, innymi słowy, wiedza o tym, co mogę zrobić w danej sytuacji, czyli jakie jest najlepsze wyjście.

Pamiętaj, że nawet, gdy wyłączysz awarie w FS, i tak możesz je napotkać. Mnie zdarzyło się, że po CTD (crash-to-desktop - awaria symulatora), przywróciłem samolot w miejscu awarii - dzięki modułowi auto save - ale z wyłączonymi silnikami i elektryką. Tylko dzięki znajomości parametrów maszyny i opanowanej procedurze startu silników na dużej wysokości udało mi się dokończyć lot bezpiecznie.

Na kolejnych stronach prezentujemy rożne rodzaje awarii, z którymi może spotkać się pilot. Niektóre z nich muszą zostać wywołane ręcznie lub przez program generujący awarie (np. płatny FSPassengers lub darmowy FS Failure 2.0 ).

Komunikacja z ATC. W każdym pryzykładzie podajemy przykłady informacji, które należy podać kontrolerowi. Pierwsze, o co kontroler Was zapyta, to How many souls are on board?, czyli ile macie pasażerów (dosłownie: dusz) na pokładzie. Musisz wiedzieć ile ludzi za Tobą siedzi. Nie daj się zaskoczyć!

Uwaga! Symulowanie awarii najbardziej bawi pilotów nowych na Vatsim. Zanim odważysz się poprosić kontrolera o taką symulację, upewnij się, że naprawdę dobrze opanowałeś samolot. Poleć nim np. na jakiś zlot i sprawdź jak sobie radzisz w sytuacji stresowej. Bezwzględnie musisz komunikować się na Vatsim głosowo i najlepiej po angielsku.

Witrynę napędza Drupal, system zarządzania treścią o publicznie dostępnym kodzie źródłowym

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer