logo logo logo

Czytanie i interpretacja map

Po co mi mapa w samolocie?

W dzisiejszych czasach, kiedy trasę jazdy samochodu Fiat 126p może wyznaczać satelita telekomunikacyjny, może dziwić fakt, że piloci maszyn odrobinę (Wink) bardziej skomplikowanych, takich jak A320 czy B737, korzystają ze... zwykłych map... I choć coraz rzadziej występują one w formie drukowanej, to jednak latanie komunikacyjne bez odpowiedniej mapy jest w zasadzie niemożliwe.

Umiejętność odczytania i poprawnego zinterpretowania informacji opublikowanych na mapie lotniczej jest kluczowa dla bezpiecznego i poprawnego przebiegu lotu, toteż należy na to zagadnienie położyć szczególny nacisk.

Skąd wziąć mapy dla mojego lotu?

Zakładając, że Twoje pierwsze loty będą się odbywały w Polsce, pierwsze kroki, i to dużo wcześniej przed wykonaniem takiego lotu, winieneś skierować na główną stronę polskiej dywizji Vatsim:
Zapamiętaj dobrze ten adres, bowiem od dzisiaj będzie to jedna z częściej odwiedzanych przez Ciebie stron. Znajdziesz na niej wszelkie niezbędne informacje o funkcjonowaniu polskiej wirtualnej przestrzeni powietrznej - od informacji personalnych o składzie Zarządu PL-VACC po materiały operacyjne, takie jak scenerie czy mapy właśnie. Te ostatnie znajdziesz albo klikacjąc w zakładkę Lotniska, gdzie dodatkowo otrzymasz pełną informację o danym porcie lotniczym, albo w dziale Pliki -> Mapy. Po kliknięciu w jakąkolwiek pozycję zauważysz, że materiał w postaci pliku pdf będzie pochodził ze strony informacyjnej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Mapę możesz zapisać w swoim (warsztatowym) archiwum pilota lub wydrukować (pamiętaj o ekologii!).

Czy potrzebuję czegoś jeszcze?

Sytuacja operacyjna w przestrzeni powietrznej czy rejonach gęsto zatłoczonych lotnisk ulega ciągłym zmianom. Wpływ ma na to szereg czynników, wśród których warto wspmnieć choćby o:

  • stale rosnącej liczbie i częstotliwości wykonywanych operacji lotniczych,
  • zmianach insfrstruktury lotniczej (rozbudowa lotnisk, zmiany w systemach nawigacyjnych itp.),
  • nowych wymogach przepisów bezpieczeństwa,
  • wzrastających wymogach odnośnie nowych (coraz większych) samolotów i inne.

Dlatego też do bieżących materiałów kartograficznych i opisów procedur bardzo często dodaje się aktualizujące je informacje, które nazywane są NOTAM (ang. NOtice To AirMan). Zaiwerają one dane o istotnych z operacyjnego punktu widzenia zmianach w stanie urządzeń lub procedur, o których personel lotniczy powinien zostać powiadomiony. Dla realiów Vatsim również stosuję się tę zasadę, w związku z czym MUSISZ sprawdzić, czy dla zaplanowanych użycia lotnisk i procedur nie opublikowano takich właśnie NOTAMów. Źródłem oczywiście będzie podana wyżej strona i zakładka NOTAM.

Oprócz map lotniska, podejścia czy innych procedur przypisanych bezpośrednio do danego portu, istnieją jeszcze mapy dróg lotniczych dla całego FIRu, które znajdziesz w zakładce Pliki -> Mapy -> FIR Warszawa. Planując lot IFR z portu A do portu B MUSISZ wykonywać go w oparciu o aktualnie dostępne drogi lotnicze. Nieistotne, czy plan lotu masz od znajomego, z Biura Odpraw czy skopiowałeś go od innego pilota - sprawdź po której drodze będziesz się poruszał i czy dany punkt jest dla tej drogi poprawny. W razie problemów nie będziesz mógł się zatrzymać i zapytać przechodnia o pomoc!

Ale ja nie rozumiem tych hieroglifów!

Skoro zaczynasz przygodę z wirtualnym lotnictwem, to nic dziwnego, że komplikacja i nagromadzenie danych na jednej kartce A4 mogą początkowo przytłaczać. Niedługo przekonasz się jednak, że rozszyfrowanie tych map jest proste, a analiza intuicyjna, jeśli poznasz podstawowe zasady ich czytania. Z czasem zrozumiesz też, że planowanie lotu ze "stertą" papierzysk jest przyjemnością sam w sobie, a satysfakcja z wykonania dobrze zaplanowanego kartograficznie lotu - ogromna.
W sieci dostępny jest doskonały materiał szkoleniowy autorstwa Adama Szymury, w którym krok po kroku, ze stoicką cierpliwością i pokorą benedyktyna wyjaśniono najważniejsze aspekty czytania i interpretacji map lotniczych.  Materiał jest bogato ilustrowany i gwarantuję Ci, że po jego lekturze "hieroglify", o których mówiłeś przed chwilą, zmienią się w precyzjną wiedzę nawigacyjną, w której się zakochasz.

Klikając na poniższą fotografię, zostanie przeniesiony na stronę www.aztec.pl , działającej od 2000 roku grupy entuzjastów lotnictwa, współtwórców najstarszej polskiej  wirtualnej linii lotniczej - AZTEC VA (spis polskich linii lotniczych znajdziesz na stronie PL-VACC w dziale Linki). Strona ta pełna jest wartościowych materiałów i polecamy ją wnikliwej lekturze.

Autor: Adrian Klawikowski

Witrynę napędza Drupal, system zarządzania treścią o publicznie dostępnym kodzie źródłowym

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer