logo logo logo

Omijanie złej pogody

Omijanie obszarów złej pogody zdarza się w wirtualnym świecie rzadko, ponieważ programy generujące pogodę nie oddają dość realnie zjawisk zachodzących szczególnie w chmurach Cumulonimbus(Cb). Tych chmur unikają jak ognia piloci w realnym świecie- zarówno ci latający małą Cessną, jak wielkim B747. Turbulencja, oblodzenie, opady i wyładowania atmosferyczne napotkane w chmurach Cb i ich okolicy skutecznie rzuciły na ziemię niejeden statek powietrzny.

W dzisiejszych czasach na pokładach wielu samolotów, nawet tych jednosilnikowych, załoga ma do dyspozycji radar pogodowy. Jest on zwykle o wiele skuteczniejszy i praktyczniejszy w wykorzystaniu od stacjonarnych radarów naziemnych, z których korzystają kontrolerzy ruchu lotniczego. Jego działanie opiera się na zasadzie zobrazowania echa- radar emituje fale elektromagnetyczne, które po odbiciu od celu(np. silnego opadu) wracają do anteny. Odbiornik mierzy czas jaki upłynął od emisji do odebrania sygnału i w ten sposób określa odległość od chmury. Więcej o zasadzie działania, oraz opis jednego z dodatków do FSa symulującego radar pogodowy, do znalezienia na stronie http://www.lisonek.com/rwx.html .

Spotkać możemy się też ze zmianami wysokości lotu związanymi z silną turbulencją. W realnym świecie zdarza się, że piloci porozumiewają się między sobą na częstotliwości 123.450 i wspólnie ustalają, czy zmiana poziomu pozwoli na wyjście z nieprzyjemnej turbulencji. Nawet 2000ft może zaważyć o tym, czy da się pasażerom podczas lotu podać kawę...

Ominięcie obszaru złej pogody wymaga oczywiście zezwolenia(jeżeli lecimy w przestrzeni kontrolowanej), jednak prośbę można skonstruować w różny sposób. Różne mogą być też drogi do ominięcia np chmury CB. Przykładowe dialogi w takiej sytuacji:

Osoba Angielski Polski
P Warsaw approach, SPABC request left by 20 degrees to avoid. Warszawa zbliżanie, SPABC, proszę o skręt w lewo o 20 stopni dla ominięcia Cb.
K

SPABC, Warsaw approach, avoiding approved. (lub)

SPABC, Warsaw approach, left turn by 20 degrees approved.

SPABC, Warszawa zbliżanie, zezwalam na skręt w lewo o 20 stopni
P Turning left by 20 degrees, SPABC. Skręcam w lewo o 20 stopni, SPABC.

 

Osoba Angielski Polski
P Warsaw approach, SPABC request right heading 150 due to Cb. Warszawa zbliżanie, SPABC, proszę w prawo na kurs 150 z powodu chmury Cb.
K SPABC, Warsaw approach, heading approved, report avoiding completed. SPABC, Warszawa zbliżanie, zezwalam w prawo na kurs 150, zgłoś zakończenie omijania.
P Turning right heading 150, will call, SPABC. Skręcam w prawo na kurs 150, zgłoszę ominięcie, SPABC.

 

Osoba Angielski Polski
K SPABC, Warsaw approach, I suggest left heading 100 due to clouds ahead. SPABC, Warszawa Zbliżanie, sugeruję w lewo na kurs 100 dla ominięcia chmur.
P Warsaw approach, SPABC, turning left heading 100 to avoid, Warszawa zbliżanie, SPABC, skręcam w lewo na kurs 100 dla ominięcia.
K SPABC, heading 100 approved. SPABC, wykonuj.

Autor: Piotr Widźgowski

Witrynę napędza Drupal, system zarządzania treścią o publicznie dostępnym kodzie źródłowym

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer