Awarie klap i podwozia

Awarie klap i podwozia są generowane zwykle przez programy zewnętrzne (FSPassengers, FSFailure), które wykryją nieprawidłowe obchodzenie się z maszyną. W tych sytuacjach używamy Pan pan lub Mayday, patrz Procedury Awaryjne.

Klapy/podwozie nie chcą się schować

Sytuacja nie jest krytyczna. Pewnie trzeba będzie wrócić na lotnisko, ale bez paniki. Po prostu się nie rozpędzaj za bardzo. Pamiętasz prędkość chowania klap? A podwozia? Powinieneś.

  • Wysuwanie klap na podejściu - zależnie od zaleceń producenta (może zalecać, aby nic nie ruszać, aby nie pogorszyć, lub wręcz przeciwnie - wysunąć)
  • Komunikat: Pan pan, pan pan, pan pan, SP-ABC, we have flaps failure in extended position. Request vectors to ILS approach.

Klapy nie chcą się wysunąć

Ta sytuacja jest trochę mniej komfortowa, bo lądowanie będzie trudniejsze.

  • Sprawdź prędkość podejścia i przyziemienia przy niestandardowej pozycji klap(większa prędkość znacząco zwiększa długość dobiegu, dlatego zależy nam na podejściu z jak najmniejszą bezpieczną prędkością).
  • Wyłącz GPWS, inaczej zaraz ogłuchniesz.
  • Komunikat: Pan pan, pan pan, pan pan, SP-ABC, we have flaps failure in position zero. Request approach with higher than normal speed
  • Większa prędkość podejścia = dłuższe lądowanie. Rozważ wybór najdłuższego pasa na lotnisku lub wybór innego lotniska z odpowiednio długim pasem.

Podwozie nie chce się wysunąć lub częściowo wysunięte

Po pierwsze pamiętaj: lądowanie jest obowiązkowe, ale w przypadku tej awarii wcale nie chcesz lądować od razu. Potrzebujesz czasu na poradzenie sobie z awarią. Najczęściej sytuację wykryjesz na 4nm przed progiem pasa, czyli po wysunięciu podwozia. Za późno, żeby coś zrobić. Dlatego na początek zgłoś awarię i odejście na drugi krąg. Dopiero potem rozwiązuj problem.

  • Komunikat: Pan pan, pan pan, pan pan, SP-ABC, gear not extended, going around, request vectors, we will try extend gear manually.
  • Wykonaj Go Around- jeżeli to możliwe(patrz punkt niżej) schowaj klapy normalnie, zgodnie ze standardową procedurą dla Twojego samolotu.
  • Leć z prędkością umożliwiającą wysunięcie podwozia.
  • Spróbuj wysunąć podwozie ręcznie (Ctrl-G to standardowy skrót w FS).

O co możesz prosić:

  • Request low-pass for gear inspection - niski przelot nad pasem w celu inspekcji podwozia - nic nie daje w FS, ale jak się bawicie razem z kontrolerem, to na całego.
  • Request hold to burn fuel - jeśli nie wysuniesz podwozia, to lepiej ląduj z jak najmniejszą masą.
  • Request emergency landing without gear extended lub ...with gear partially extended.
  • Request assistance of emergency services - prośba o straż pożarną i pogotowie.
  • Request foam carpet - prośba o rozścielenie piany na pasie w celu minimalizacji ryzyka zapłonu.
  • Request weather at destination.

Brak hamulców

Jeśli problemy z podwoziem lub klapami są spowodowane awarią hydrauliki, to spodziewaj się także braku hamulców. Nieszczęścia chodzą parami.

  • Komunikat: Mayday, mayday, mayday, SP-ABC, we have brakes failure.
  • O ile czas na to pozwala- wypal paliwo dla zmniejsznia masy do lądowania.
  • Wybierz najdłuższy możliwy pas- będziesz go potrzebował!
  • Pamiętaj o wszystkich możliwych sposobach hamowania- hamulce awaryjne, dźwignie silników na zero lub rewers, spoilery.

Aktualizacja: Piotr W