Październik 2016

Sceneria Madery

Artykuł
2016/04

 

 

Dostałem do testowania scenerię Madeiry autorstwa MK Studios czyli Mateusza ;) Sceneria obejmuje spory kawałek Oceanu Atlantyckiego z dwoma wyspami Madeirą i Porto Santo. Na tej pierwszej znajduje się port lotniczy LPMA (pas startowy 2481x45 m), na drugiej port lotniczy LPPS (pas startowy 3000x45 m). Na obydwu lotniskach brak ILS, dostępne podejścia VOR. Szczególnie malowniczo położone jest lotnisko LPMA którego część drogi startowej znajduje się na estakadzie. Do tego bliskość gór, silne zmienne wiatry i robi się ciekawie ;)

Do rzeczy. Testowałem scenerię w wersji dla FSX. Instalacja bezproblemowa, musiałem tylko przestawić ustawienia mesh-u w symulatorze na 1 m. Poniżej kilka skrinów. Jak zwykle po kliknięciu będą większe ;)

Plany lotów wprost z portalu CSB

W formularzu rezerwacji istnieje możliwość pobrania planu lotu w różnych formatach. Dziś udostępniliśmy trzy nowe. Aktualnie dostępne są pliki z planami lotów dla:

  • FS9 i FSX,
  • P3D,
  • SquawkBox/FSInn,
  • wszystkich Airbusów od Wilco,
  • Wilco E-Jets,
  • Quality Wings Avro (i zapewne innych tej firmy też),
  • PMDG (B737, B777, B747, MD11),
  • Level-D (B767),
  • VasFMC.

Programy pogodowe zwykle korzystają z formatu FSX lub P3D. W przypadku ActiveSky 2012 zauważyłem, że P3D w wersji z portalu nie wczytuje się, ale działa plik FSX. Dodatki takie jak ISG korzystają z plików w formacie FSX, zatem też są obsługiwane.

W rezerwacjach nie pokazują się wszystkie formaty, a jedynie te, które mają znaczenie dla rezerwowanego samolotu. Tak więc rezerwując B747 nie zobaczycie przycisku do pobierania planów Wilco Airbus.

Czytaj dalej, aby zobaczyć jak szybko i wygodnie zapisywać plany lotu.

Lot nad biegunem

Artykuł
2016/03

Latając od lotniska do lotniska czasem mamy ochotę poznać jakiś nowy kawałek świata. Zmieniamy kontynenty, próbujemy lądowania na mniej popularnych lotniskach. W końcu udaje się zaliczyć wszystkie kontynenty, kraje, a niektórym nawet wszystkie ważniejsze lotniska. Gdzie szukać dalszych wyzwań? Odpowiedzią mogą być bieguny.

Latanie nad biegunami nie jest zbyt popularne tak w rzeczywistości, jak i w warunkach symulacji. Współcześnie przyczyną jest przede wszystkim to, że bieguny zwykle nie są po drodze. Ponadto trzeba wziąć pod uwagę, że starsze systemy nawigacji nie są przystosowane do lotów na większych szerokościach geograficznych. Jest to związane m.in. z tym różnicą pomiędzy biegunem geograficznym a magnetycznym. Ta różnica jest szczególnie widoczna na południowej półkuli, gdzie biegun magnetyczny znajduje się mniej więcej na 65 równoleżniku, poniżej Tasmanii. Nie bez znaczenia są też przepisy dotyczące bezpieczeństwa lotów polarnych, które stawiają znacznie wyższe wymagania liniom lotniczym. Na koniec pozostaje oczywiście ETOPS, który ogranicza wybór maszyn.