1. Procedury podejścia nieprecyzyjnego

Wyróżniamy:

  • Procedura podejścia nieprecyzyjnego (NPA) (Non-precision approach procedure) - procedura podejścia według wskazań przyrządów, w której wykorzystuje się prowadzenie poziome, ale nie wykorzystuje się prowadzenia pionowego - np. podejście na VOR, VOR/DME, NDB, LOC, LNAV
  • Procedura podejścia z prowadzeniem pionowym (APV) (Approach procedure with vertical guidance) - Procedura podejścia według wskazań przyrządów, w której wykorzystuje się prowadzenie poziome i pionowe, ale która nie spełnia wymagań precyzyjnego podejścia do lądowania - np. LNAV/VNAV, LPV, z wykorzystaniem radaru PAR.

W powyższych procedurach podejście końcowe rozpoczyna się w pozycji FAF - Final Approach Fix. Zniżanie trwa do osiągnięcia DA/H. Jeżeli na tej wysokości nie ma kontaktu wzrokowego z terenem, załoga przerywa podejście i wykonuje Missed Approach. Taka technika nazywa się CDFA - Continuous Descent Final Approach i jest współcześnie standardem dla podejść nieprecyzyjnych. Wymaga od pilota utrzymania stałej ścieżki zniżania do osiągnięcia DA, więc w praktyce przypomina podejście precyzyjne, lecz wykonane przy zastosowaniu innych narzędzi. CDFA wyparła dawniej stosowane "dive and drive", czyli szybkie zniżanie do wysokości decyzji, a następnie lot w poziomie do czasu zobaczenia pasa lub osiągnięcia MAPt.

MDA/MDH

Minimalna wysokość bezwzględna zniżania (MDA) - Minimum descent altitude lub Minimalna wysokość względna zniżania (MDH) - Minimum descent height) - określona wysokość bezwzględna lub wysokość względna przy podejściu nieprecyzyjnym lub przy podejściu z okrążeniem, poniżej której zniżanie nie może być wykonane bez wzrokowego kontaktu z terenem.

Wprowadzenie CDFA wymusiło zastąpienie MDA/MDH wysokością DA/H- Decision Altitude / Height. (opisanej w dziale podejścia precyzyjne).

DA ( H ) = OCA ( H ) + dodatkowe przewyższenie - wyznaczana przez użytkownika/operatora samolotu. Większość linii lotniczych stosuje +40 lub +50ft. Jeżeli na wysokości DA załoga decyduje się wykonać missed approach, to wspomniane dodatkowe przewyższenie pozwala na przerwanie zniżania i rozpoczęcie wznoszenia tak, aby samolot w żadnym momencie nie znalazł się niżej niż OCA(H). DA to wysokość ustawiana w samolocie jako minimums na przyrządach, np. PFD, a w klasycznym samolocie- na wysokościomierzu.

OCA(H) dla podejścia nieprecyzyjnego używane jest również w przypadku niesprawnej ścieżki schodzenia ILS(GP INOP na mapie powyżej).

Autor: Bartek Kowal
Aktualizacja: Piotr W