Czy lecąc tam i z powrotem mogę zignorować wiatr?

To bardzo ciekawe pytanie, na które większość początkujących adeptów lotnictwa odpowiada błędnie. Jeśli mam lecieć trasę z A do B, a potem z B do A dokładnie tą samą drogą, to czy wpływ wiatru (zakładam, że będzie on niezmienny) mogę zignorować? Czy nie wpłynie on na zużycie paliwa?

Spójrzmy na następujący przykład:

Dane:

  • Odcinek do pokonania: 100nm
  • Prędkość samolotu (TAS): 100kt
  • Prędkość wiatru: 50kt w osi trasy (czyli albo w dziób, albo w ogon)

Trzy sytuacje:

  • Brak wiatru

Samolot leci 100nm z prędkością GS 100kt. Zajmuje mu to zatem dokładnie 60 minut.

  • Tailwind

Samolot leci 100nm z wiatrem w plecy. Zatem prędkość GS wynosi 100+50=150kt. Lot z prędkością 150kt po trasie 100nm trwa 2/3 godziny, czyli 40 minut.

  • Headwind

Samolot leci 100nm z wiatrem w dziób. Prędkość GS wynosi 100-50=50kt. Lot z prędkością 50kt po trasie 100nm trwać będzie 2 godziny, czyli 120 minut (a nie 80, jak na oko by się wydawało).

Tak więc lot tam i z powrotem bez wiatru trwa 120 minut (sytuacja 1 dwa razy), a z wiatrem (sytuacja 2 i 3) 40+120 = 160 minut.

Planując paliwo musimy uwzględnić dodatkowe 40 minut lotu.