Krok 2. Którędy?

O zasadach planowania i składania planu lotu przeczytasz w innym temacie, tutaj masz gotowca: najkrótszy zapis naszej trasy to

DEXIR L730 CHO

 

gdzie DEXIR to pierwszy punkt naszej trasy i to z nim związana jest procedura standardowego odlotu z Gdańska. Punkt ten i dalsza nasza trasa przebiega po drodze lotniczej o oznaczeniu L730 (jak na lądzie, A1, E7 itp.) aż do punktu CHO (NDB Chociwel - o częstotliwości 375KHz), po którym rozpoczynamy podejście zgodnie z opublikowaną na mapie procedurą.

Plan możemy wpisać albo punkt po punkcie albo drogami lotniczymi. Dla zapisu punktowego wygląda to tak:

 

DEXIR BURAN TOMKO NETOP CHO

Aby tego dokonać wybieramy przycisk F-PLN (skrót od Flight Plan) i za pomocą klawiatury wpisujemy punkt po punkcie, "wbijając" go pod poprzednim:

Po wpisaniu punktu BURAN oraz wciśnięciu przycisku obok EPSC (2) pojawi się ekran o następującej treści:

na którym komputer pyta o który punkt BURAN chodzi, bo jest więcej niż jeden. Podaje nam do pomocy zaokrąglone współrzędne. Wystarczy rzut oka na mapę tras przelotowych dla EPGD (już wiesz, gdzie szukać), żeby potwierdzić pierwsze przypuszczenie, że to 54N i 017E. Klikamy zatem obok pierwszej pozycji. Podobna sytuacja nastąpi w przypadku CHO, który poznamy tą samą  metodą - analizą mapy, tym razem dla EPSC. W ten sposób mam gotowy cały nasz plan lotu. Założyliśmy, że wykonamy procedurę standardowego odlotu DEXIR1G, a zatem:

Wybieramy z góry listy naszego planu lotnisko startu, dalej:

wybieramy opcję DEPARTURE (odlot), następnie:

założyliśmy start z pasa 29, toteż go wybieramy, by dalej:

z listy dostępnych procedur odlotowych wybrać tę, związanę z naszym punktem, czyli DEXIR1G i zatwierdzić przyciskiem INSERT (5). W ten sposób mamy "wklepaną" całą procedurę:

  • start z 29,
  • wznoszenie w osi pasa 1200ft,
  • kierunek na KRT (gwiazdka oznacza "overfly" czyli zasadę, wg samolot nadleci bezpośrednio nad dany punkt, bo zazwyczaj, ze wzlędu na prędkość czy siły działające na maszynę komputer wykona zagręt z odpowiednim wyprzedzeniem, by punktu nie "przelecieć"),

i dalej bezpośrednio na DEXIR.

W tym artykule przedstwiono wyłącznie zasady, na jakich opiera się nawigacja instrumentalna, stąd maksymalne uproszczenie i pominięcia ważnych aspektów planowania i wkonania lotu. Dla wykonania poprawnego lotu należy zapoznać sie dokładnie z zasadami nawigacji, a także szczegółowo z dokumentacją używanych systemów pokładowych - niezależnie czy to jest proste VASFMC czy skomplikowany komputer typu "bul-in" w renomowanych płatnych produktach.

Autor: Adrian Klawikowski