Omówienie map holdingów

Powyższy przykład pokazuje końcowy odcinek procedury STAR (akurat tutaj dla EPGD). W punkcie GOKAR powinniśmy być na wysokości ok. 6000ft. Lecimy na UNI. Brak samolotów dookoła. Komunikacja TXT nie jest obligatoryjna. Jeśli “nie wyszło” nam zniżanie jest to idealne miejsce do uspokojenia samolotu i ewentualnie nerwów pilota. Pasażerowie na pewno są już dawno znieczuleni przez obsługę samolotu. Ponieważ poza kursem LEG o wartości 174 nie mamy podanych żadnych innych parametrów tego holdingu obowiązuje standardowy holding. Za punktem GOKAR zakręt w prawo, 3 stopnie na sekundę, odlot z kursem 174 przez minutę (pamiętaliście o stoperze ?), po minucie kolejny zakręt, 3 stopnie na sekundę i jesteśmy na “inbound track”. Samolot i pilot są wyluzowani, poziom lotu wyrównany, zniżanie zakończone z sukcesem.  Mijamy GOKAR i wykonujemy kolejny krok z planu lotu... Szczerze ?? po co Wam do tego FMC ?? przecież to cała frajda wykonać to bez automatu.

Drugi przykład wygląda skomplikowanie ale pamiętajcie o zasadzie “nie uczymy się map na pamięć, staramy się złapać myśl przewodnią”.

Wstępne założenia:

  • lot na UNI, samolotów brak więc kolejny raz nie pogadamy sobie TXT,
  • wykonujemy DCT BDG, kurs magnetyczny ok. 90 stopni, wysokość 5000ft.

Wychodzi na to, że wlot będzie z III sektora, czyli  offset entry. Też już pocą Wam się ręce? Założenie “banalnie” proste - offset 30 stopni w stosunku do drogi dolotu 257 stopni. Kalkulator poszedł w ruch: 257 + 30 = 287 stopni... No ale to inbound a my w przeciwnym kierunku, więc 287 - 180 = 107 stopni. Powinno zadziałać. Zaraz, zaraz. Przecież holding ma podane parametry odcinka LEG 77 stopni. 77 + 30 = 107 stopni. Jakby szybciej i prościej. Ważne, że wynik ten sam. Mijamy NDB, magnetyczny na 107 stopni. No ale jak długo? Wystarczająco, aby spokojnie wykonać nawrót na punkt. Niektórzy patrzą na ND i wyrysowany tam holding, a zakręt rozpoczynają zanim “dotkną” odcinka LEG, moim zdaniem to kwestia doświadczenia i wyczucia samolotu, jego znajomości, albo dobrego modelu który ma “bezbłędny” FMC.

Wykonujemy zakręt w lewo. Ja bym go rozpoczął ok. 6nm od NDB. Wyprowadzamy go na prostą dolotową. Kurs 257 inbound BDG. Mijamy BDG, zakręt w lewo 3 stopnie/sek i wyprowadzamy na LEG 77 stopni. Stoper w ruch, minuta, kolejny w lewo, wyprowadzamy na 257. Załóżmy, że udało nam się zniżyć w holdingu na spokojnie do 900m przed BDG. Tutaj zaczyna się już procedura “APP ILS Z lub LOC Z RWY 26” która swój początek ma właśnie w punkcie IAF NDB BDG na wysokości 900m. Rozpoczynamy racetrack, ale to już zupełnie inna historia...