Ram Air Turbine (RAT)

Zastosowanie

RAT to wysuwana z kadłuba turbina wiatrowa używana w sytuacjach, gdy wszystkie inne źródła prądu na samolocie (generatory prądu stałego i przemiennego na silnikach i APU) przestały spełniać swoją rolę. Działa na zasadzie wiatraka, którego łopaty kręcą się wskutek napływu strumienia powietrza.

RAT może być źródłem:

  • Energii elektrycznej (samoloty Embraer'a, Boeing 787 i Airbus'a)
  • Ciśnienia w instalacji hydraulicznej (w przypadku samolotów z rodziny Boeing 767 RAT napędza generator prądu przemiennego oraz pompę hydrauliczną zapewniającą hydrauliczne wspomaganie sterowania normalnie zasilane z pomp elektrycznych)

Przykłady

RAT wysuwany jest z kadłuba przez pilotów. Po lądowaniu jego złożenia dokonuje mechanik zgodnie z określoną przez producenta procedurą. Urządzenia jakie zasila zależą od filozofii producenta statku powietrznego.

Działanie Ram Air Tubine w samolotach z rodziny Embraer Regional Jet (170, 175, 190, 195)

Parametry:

  • Generowane napięcie- 115/200 VAC (Voltów prądu przemiennego)
  • Częstotliwość- 400Hz (standardowa wartość częstotliwości prądu przemiennego dla większości samolotów komunikacyjnych z wyjątkiem Boeinga 787 Dreamliner)
  • Moc- 15kV
  • Prędkość obrotowa- 7200-8800 RPM (jest utrzymywana poprzez specjalny układ mechaniczny, jej nadmierny wzrost spowodowany dużą prędkością względem powietrza mógłby uszkodzić prądnice)

RAT zapewnia zasilanie następujących układów:

  • Podstawowe układy sterowania lotem
  • Podwozie
  • Urządzenia awioniki zapewniające informacje o prędkości, wysokości, przechyleniu i pochyleniu, pozycji
  • Radio
  • Światła

RAT we Flight Simulatorze

RAT nie jest symulowany w żadnym znanym dodatku do Flight Simulatora.

Autor: Dominik Dąbrowski