Tips&Tricks planowania lotów

Na tej stronie znajdziesz kilka mniej typowych sposobów planowania. Niektóre z nich mają charakter lokalny, inne są po prostu rzadko wykorzystywane. Strona będzie sukcesywnie uzupełniana.

Free Route Airspace (FRA)

FRA to Free Route Airspace - przestrzeń powietrzna pozbawiona dróg lotniczych. Zamiast nich, lata się po prostu bezpośrednio (DCT). Portugalia jako pierwsza wprowadziła FRA dla przestrzeni powyżej podziomu FL245. Po niej pojawiły się kolejne kraje. Obecnie(styczeń 2021 rok) większość krajów w Europie wprowadziła FRA, włącznie z Polską.

Każdy kraj wdraża FRA nieco inaczej. Niektóre likwidują wszystkie górne drogi lotnicze, inne zostawiają część z nich. Dodatkowo niektóre kraje wprowadzają FRA tylko w godzinach nocnych, np. Ukraina. Informację o tym jakie kraje aktualnie stosują FRA można znaleźć na mapce dostępnej na stronie RAD w pliku Appendix 4: DCTs MAP.

Jak więc zaplanować lot? Weźmy przykład Portugalii:

  • przelot nad Portugalią - plan wygląda tak: ...WLOT DCT WYLOT..., gdzie WLOT i WYLOT to punkty na granicy Portugalii.
  • lądowanie w Portugalii - w planie wpisz DCT pomiędzy punktem na granicy a początkiem STARa
  • start z Portugalii - w planie lotu wpisz DCT pomiędzy końcem SIDa a punktem na granicy kraju.

Identycznie postępujemy na Węgrzech czy Islandii (szczególnie opuszczając NAT). Nieco odmiennie wygląda to na Słowacji, gdzie zdefiniowano listę dozwolonych powiązań pomiędzy punktami wlotowymi i wylotowymi. Trzeba w tym przypadku sięgnąć do RAD Appendix 4 i odczytać w pliku Excel jakie powiązania są dostępne.

USA i procedury SID/STAR

Planując lot w Stanach Zjednoczonych musisz w planie uwzględnić procedury SID i STAR. Schemat zapisu:

  • SID: NAZWA.FIX, np. wykonujesz po starcie procedurę DOW1U łączącą się z Twoją trasą w punkcie DOW. Zapis będzie taki: DOW1U.DOW
  • STAR: FIX.NAZWA, np. planujesz wykonać procedurę JEP1A z punktu DOVET. Wpisujesz: DOVET.JEP1A

Typowe dla USA jest także występowanie procedur uniwersalnych, dla wszystkich pasów. Procedury takie nie kończą się w IAF podejścia do któregoś pasa, ale po prostu in the middle of nowhere. Powoduje to problemy jeśli nie ma kontroli na lotnisku. W takim przypadku zwyczajowo na UNICOM dozwolone jest wykonanie DCT prosto na IAF. Tego DCT nie wpisujesz do planu lotu. Podobna sytuacja może mieć miejsce w przypadku procedury SID. Wówczas, na UNICOM, po starcie wykonujesz DCT do pierwszego punktu procedury.

Uwaga! Jeśli jest kilka procedur SID lub STAR i któraś z nich nie wymaga wykonania DCT, to należy wybrać właśnie tą procedurę. DCT jest rodzajem rozwiązania ostatecznego.

Aktualizacja: Piotr W.