Wrzesień 2012

Odladzanie

W celu zapobiegania oblodzeniu powstało wiele systemów wspomagających wykrywanie, usuwanie oraz zapobieganie oblodzeniu samolotu.
W technice lotniczej istnieją dwa, zbliżone brzmieniem pojęcia: Systemy przeciwoblodzeniowe (ang. anti-icing) oraz systemy odladzania (ang. de-icing). Jednak pomiędzy tymi systemami jest zasadnicza różnica:

Oblodzenie i odladzanie

Oblodzenie to jedno z najbardziej niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych, które bezpośrednio wpływa na aerodynamikę samolotu. Ponieważ jest to bardzo skomplikowane zjawisko, na które wpływ ma wiele czynników takich jak temperatura, względna wilgotność powietrza, wodność chmur, średnia średnica kropel, a także poziome i pionowe rozmiary chmur, trudno przedstawić jednoznaczną jego definicję.
Jednak ogólnie rzecz ujmując jest to zjawisko tworzenia się powłoki lodowej na powierzchni samolotu, bądź w jego instalacjach.
 

Ram Air Turbine (RAT)

Zastosowanie

RAT to wysuwana z kadłuba turbina wiatrowa używana w sytuacjach, gdy wszystkie inne źródła prądu na samolocie (generatory prądu stałego i przemiennego na silnikach i APU) przestały spełniać swoją rolę. Działa na zasadzie wiatraka, którego łopaty kręcą się wskutek napływu strumienia powietrza.

RAT może być źródłem:

Systemy samolotu

W tej części przeczytasz o wybranych systemach samolotów, a także ich odwzorowaniu w warunkach symulacji.

Wirtualny pilot, który chce jak najwierniej wykonywać realne procedury z pewnością wykorzysta (w miarę ograniczonych możliwości FS) te informacje. Jednak nawet jeśli chcesz "tylko polatać", to warto wiedzieć co masz na pokładzie i dlaczego czasem to działa, a czasem powoduje problemy.

 

Punkty VFR

Wirtualne latanie wg zasad VFR, o ile ma się o nim pojęcie oraz w miarę przyzwoicie zestrojony symulator, daje sporo frajdy. Co prawda trudno się będzie w naszych warunkach geograficznych poczuć jak „Bush pilot” rodem z Alaski, ale z drugiej strony ani na Alasce ani w EPWW_FIR nikt nie chce w powietrzu wolnej amerykanki, także w strefie G.

Omijanie złej pogody

Omijanie obszarów złej pogody zdarza się w wirtualnym świecie rzadko, ponieważ programy generujące pogodę nie oddają dość realnie zjawisk zachodzących szczególnie w chmurach Cumulonimbus(Cb). Tych chmur unikają jak ognia piloci w realnym świecie- zarówno ci latający małą Cessną, jak wielkim B747. Turbulencja, oblodzenie, opady i wyładowania atmosferyczne napotkane w chmurach Cb i ich okolicy skutecznie rzuciły na ziemię niejeden statek powietrzny.

Strony