Uzyskanie zezwolenia na lot

Jeśli nie sprawdzamy radia (a zwykle nie sprawdzamy), to pierwszym komunikatem będzie prośba o wydanie zezwolenia na wykonanie lotu.

 Osoba  Język angielski  Język polski
P

1) Good Evening, Warsaw Delivery, SP-ABC with A request IFR clearance to Gdansk.

2) Request IFR clearance to Gdansk, SP-ABC

 1) Dobry wieczór Warszawa Delivery, SP-ABC, informacja A, proszę o zgodę na lot IFR do Gdańska

2) Proszę o zgodę na lot IFR do Gdańska, SP-ABC

K SP-ABC, cleared to destination Gdansk, via OLILA2G departure, runway 29, expect flight level 290, squawk 4541. SP-ABC, zezwalam na lot IFR do Gdańska, po starcie wykonaj odlot OLILA2G, start z pasa 29, oczekuj poziomu 290, kod transpondera 4541
P Cleared to Gdansk via OLILA2G departure, departure runway 29, flight level 290, squawk 4541, SP-ABC Zgoda na lot IFR do Gdańska, odlot z pasa 29, po starcie OLILA2G, poziom lotu 290, kod transpondera 4541, SP-ABC
K SP-ABC, readback correct, contact Ground on frequency 123.45. SP-ABC, odczyt poprawny, skontaktuj się z Warszawa Ground na częstotliwości 123.45
P 123.450, SP-ABC, Good bye. 123.450, SP-ABC, Do usłyszenia.

 Objaśnienia:

  • Jeśli sprawdzałeś radio, wybierz opcję drugą. Jeśli nie, to pierwszą. Zauważ, że zamiast "information A" użyliśmy "with A", można także powiedzieć "A on board".
  • Zezwolenie na lot trzeba dokładnie powtórzyć. Tylko wtedy kontroler będzie wiedział, że wiemy co mamy robić.
  • Zezwolenie trzeba zapisać na kartce, inaczej szybko pomylą Ci się poszczególne numerki i będziesz mieć problem z powtórzeniem zgody. A bez tego nie odlecisz.
  • Jeśli czegoś nie usłyszałeś to powiedz "say again ...., SP-ABC", a zamiast kropek wstaw to czego nie usłyszaleś, najczęściej "squawk", bo przecież inne informacje nie powinny być dla Ciebie zaskoczeniem (znasz ATIS, a poziom lotu zgłosiłeś w planie).
  • Jeśli nie umiesz wykonać np. SIDa (tu OLILA2G), albo widzisz, że w Twoim FMC jest np. OLILA1G, czyli inna wersja tego SIDa, to zgłoś to kontrolerowi od razu. Pozwoli to uniknąć nieprzyjemności po starcie. Kontroler po prostu zmieni Ci zgodę np. ustali wektory po starcie.
  • Kod transpondera należy ustawić od razu po otrzymaniu zezwolenia.
  • Jeśli lotnisko nie ma SIDa, możesz otrzymać polecenie:
    - after departure runway heading, climb initially 6000ft - po starcie utrzymuj kurs pasa, wznoś początkowo do 6000ft (w domyśle: później dostaniesz zgodę na dalsze wznoszenie, ale na razie tylko do 6000ft)
    - after departure direct OLILA - po starcie kieruj się na OLILA (gdy wystartujesz i uzyskasz bezpieczną wysokość lotu (sprawdź ją wcześniej na mapach), możesz skręcić prosto na OLILA, bez wykonywania SIDa).
  • Jeśli rozmawiasz nie z Delivery, ale wyższym kontrolerem, to oczywiście nie usłyszysz "contact Ground".