Z pasa startowego na stanowisko

Przyziemienie i zjazd z pasa startowego

Po udanym lądowaniu należy jak najszybciej opuścić pas. To generalna zasada. Trzeba jednak prawidłowo zrozumieć co oznacza szybkie opuszczenie pasa. Nie zawsze jest to najbliższy zjazd. Drogę kołowania, którą opuścisz pas, zaplanuj jeszcze w powietrzu!

W Warszawie, po lądowaniu na pasie 33, zaleca się zjazd jedną z dróg kołowania S. Dlaczego? Jest kilka powodów:

  • to szybkie zjazdy(RET- Rapid Exit Taxiway) tzn. możesz skręcić z pasa w tą drogę bez konieczności wyhamowania maszyny do 0. Na przykład dla Boeinga 737-800 zalecana prędkość przy skręcie na RET to 45kts, a maksymalna nawet 60kts (oczywiście zależy od warunków!).
  • znajdują się za skrzyżowaniem pasów, a im szybciej przetniesz "krzyżówkę", tym szybciej kontroler będzie mógł wykorzystać drugi z pasów zezwalając np. na start innego samolotu. W Warszawie obecnie nie ma gdzie wcześniej zjechać, ale weź to pod uwagę na innych lotniskach.
  • znajdują się najbliżej najczęściej używanych miejsc postojowych.
  • są opisane jako zalecane dla pasa 33 w Airport local procedures na pl-vacc.org.pl(Pliki->Mapy->EPWA).

Jeśli z jakichś powodów chcesz zjechać dalszym zjazdem (np. lecisz małą Cessną i chcesz zjechać drogą A, bo tam masz najbliżej do płyty postojowej general aviation), to postaraj się jak najszybciej przejechać przez drogę startową. W przypadku Cessny możesz nawet poprosić kontrolera o zgodę na przyziemienie za krzyżówką pasów(tzw. lądowanie z przelotem, ang. long landing). Spokojnie zdążysz jeszcze wyhamować dużo przed końcem pasa.

Po opuszczeniu pasa

Po zjechaniu z pasa startowego zgłoś opuszczenie pasa i zatrzymaj się (chyba, że kontroler w międzyczasie poinstruuje Cię jak masz kołować). Wykonaj następujące działania:

  • włącz światła TAXI, wyłącz LAND
  • wyłącz światła STROBE
  • przełącz transponder w tryb Stby lub ALT OFF
  • włącz wymagane blokady (np. w ATR 72 blokadę przepustnicy)
  • schowaj klapy
  • schowaj spoilery

Wszystkie te czynności możesz wykonywać w trakcie kołowania, tak więc jeśli dostaniesz instrukcje od kontrolera, nie blokuj niepotrzebnie ruchu.

Kołowanie na stanowisko

Instrukcje kołowania zawsze zapisuj. Przy większym ruchu lub na dużym lotnisku bardzo łatwo zapomnieć lub pomylić instrukcje. Jeszcze przed lądowaniem miej przygotowaną mapę lotniska. Po zjechaniu z pasa nie będzie czasu na jej szukanie.

Kołuj z prędkościami nieprzekraczającymi 30kts. W rejonie płyt postojowych mniej, około 15kts. Wprawdzie nikt Ci pewnie uwagi nie zwróci, ale gdzieś w podświadomości Cię ocenią. Jeżeli Twój symulator realnie oddaje warunki śliskiego pasa i dróg kołowania, to przy ekstremalnych warunkach oblodzenia lub śniegu kołuj wolniej, nawet 5kts, a w razie niemożliwości zatrzymania bądź gotów na użycie rewersów.

Po zatrzymaniu na stanowisku, włącz hamulec postojowy i wyłącz silniki. Wyłącz światła BEACON. Jeśli nie ma dużego ruchu możesz podziękować za kontrolę.

Aktualizacja: Piotr W