Co musisz umieć przed zalogowaniem?

Świadome latanie w sieci Vatsim to nie zwykła gra komputerowa. To właśnie symulacja, a jeśli dodasz do tego myśl przewodnią sieci - "As real, as it gets" - to oczywiste, że nie można tak po prostu "zagrać". W sieci nie jesteś sam - wokół Ciebie inni ludzie, którzy wożyli dużo pracy w to, by profesjonalnie wykonać lot - to czy im się uda, zależy także i od Ciebie i tego, co i jak wykonujesz. Pilot czy kontroler znający procedury danego lotniska czy etapu lotu, spodziewa się, że znasz je i Ty. Co może się zdarzyć, jeśli jest inaczej? Nietrudno sobie wyobrazić. Dlatego sprawdź poniższe zestawienie pytań kontrolnych. Jeśli chociaż jedna odpowiedź brzmi negatywnie, nie wykonuj lotu. Uzupełnij braki w widzy lub oprogramowaniu i zrób tę swoistą chcecklistę ponownie. To tak zwane podstawy podstaw, więc bądź bardzo krytyczny wobec siebie - zaoszczędzisz w ten sposób kłopotów sobie i innym użytkownikom sieci.

I. Przygotowanie do lotu

  1. Czy posiadasz wszystkie aktualne scenerie lotniska startu i przeznaczenia oraz portów zapasowych?
  2. Czy posiadasz aktualną bazę danych nawigacyjnych zgodną z opublikowanymi wymaganiami lub posiadasz aktualne dane pomocy radionawigacyjnych dla swojego planu lotu?
  3. Czy zapoznałeś się z wszystkimi mapami wyżej wymienionych portów, w tym diagramami części naziemnej, procedurami odlotu i przylotu?
  4. Czy sprawdziłeś wszystkie ogłoszenia dla załóg (z ang. NOTAM) istotne co do zasady dla całej trasy planowanej operacji?
  5. Czy sporządziłeś poprawny plan lotu z uwzględnieniem właściwych poziomów lotu, poprawności doboru procedury dolotu i wyboru pasa?
  6. Czy jesteś gotowy na ich szybką zmianę, jeśli będzie tego wymagać sytuaja ruchowa lub zmiana pogody?
  7. Czy sprawdziłeś swój sprzęt (np. słuchawki, mikrofon czy dżojstik) i oprogramowanie (w tym symulator oraz programy łączące Cię z siecią) pod kątem poprawnego ich działania?
  8. Czy znasz obsługę kluczowych urządzeń pokładowych wybranej przez siebie maszyny?
  9. Czy wykonałeś tą maszyną co najmniej kilka lotów testowych poza siecią (offline)?
  10. Czy umiesz manualnie poprowadzić maszynę w przypadku awarii któregoś z systemów lub innej konieczności

II. Wykonanie lotu

  1. Czy znasz zasady poprawnej komunikacji głosowej (!) lub tekstowej z zachowaniem odpowiedniej etykiety (zasad zachowania w eterze)?
  2. Czy umiesz sprawnie i poprawnie wykonać procedurę wypychania i uruchamiania?
  3. Czy umiesz wykonać procedurę kołowania z zachowaniem odpowiedniej (sprawnej!) prędkości kołowania?
  4. Czy umiesz wykonać poprawnie manewr startu, w tym:
    a) rozpędzanie z utrzymaniem maszyny w osi pasa niezależnie warunków atmosferycznych (przy założeniu spełnionych minimów pogodowych),
    b) oderwanie od ziemi oraz stabilizacja maszyny,
    c) utrzmanie poprawnej prędkości wznoszenia (pionowej) i poziomej (postępowej).
  5. Czy umiesz utrzymać stabilne parametry lotu bez użycia autopilota, w tym:
    a) wysokość +/- 100ft,
    b) prędkość pozioma +/- 5 kts,
    c) prędkość pionowa +/- 1000ft/min (np. wznoszenie)
  6. Czy umiesz wykonać zgodne z opublikowanymi procedury podejścia, w tym:
    a) standardowe podejścia instrumentalne do lądowania wg przyrządów,
    b) podejścia proceduralne do lądowania wg przyrządów,
    c) podejście do lądowania z widocznością (w tym podejście z okrążenia - circle to land )
  7. Czy jeteś w stanie w każdej chwili wykonać procedurę odejścia i ponownego podejścia do lądowania (Missed Approach)?
  8. Czy umiesz bezpiecznie wylądować z zachowaniem dopuszczalnej wartości prędkości pionowej (przyziemienia)?
  9. Czy umiesz sprawnie opuścić pas zgodnymi z NOTAM drogami kołowania?
  10. Czy umiesz sprawnie wykonac instrukcje kołowania zgodnie z poleceniami ATC

III. Podsumowanie lotu

  1. Czy umiesz podsumować (ewaluować) wykonany lot z uwzględnieniem jego słabych i mocnych stron?
  2. Czy umiesz wyciągnąć wnioski na przyszłość, w tym:
    a) wiedzieć, gdzie pojawiły się niedociągnięcia,
    b) jak zniwelować ewentualne braki,
    c) ustrzec się błędów na przyszłość/unikać zagrożeń?
  3. Czy raportujesz swoje operacje lotnicze w postaci:
    a) systemu linii lotniczej, do której należysz,
    b) samodzielnie z użyciem zewnętrznego oprogramowania?

Autor: Adrian Klawikowski