Maj 2012

Czytanie liter i cyfr

W lotnictwie jednym z podstawowych elementów zapewniających bezpieczeństwo jest sprawna i spójna korespondencja radiowa. Niestety transmisja ta jest obarczona wieloma zakłóceniami, przerywaniem sygnału, itp. Szczególnie w sytuacjach awaryjnych bardzo ważne jest, aby kontroler i pilot prowadzący samolot rozumieli się idealnie i bez niedopowiedzeń.

7. Uwagi końcowe

Porada: SKRÓT DOBRY NA WSZYSTKO

Mimo kilku lat doświadczenie nie wyobrażam sobie lotu bez długopisu i karteczki. Nie zapisuj jednak poleceń ATC słowo w słowo, stosuj skróty! Są oczywiście ustalone wzorce - możesz z nich skorzystać, jeśli chcesz - jeśli nie - stwórz własne - tak, żeby ułatwić sobie pracę. Przykład:

5. Dolot i lądowanie

- SPABC, contact Gdansk Approach 130.870.

- SPABC, kontakt z EPGD_APP na 130.87.

- EPWW_S_CTR, contact Gdansk 130.870, SPABC.

- EPWW_S_CTR, kontakt z EPGD_APP na 130.87, SPABC.

Kolejny hand-off, tym razem na gdańskie "zderzanie". Sprawdzamy czy jest ATIS, jest. Co robimy? ;)

 - Gdansk Approach, SPABC, LODNI1P, crossing FL110 for 100, information B.

3. Start i odlot z lotniska

- SPABC, EPWA_TWR, behind landing B737 on short final line up rwy 29 and wait, behind.

- SPABC, EPWA_TWR, za podchodzącym B737 zajmij pas 29 i oczekuj.

- Behind landing B737 line up nad wait, SPABC.

- Za lądującym B737 zająć pas i oczekiwać, , SPABC.

2. Instrukcje wypychania i kołowania

- EPWA Ground, SPABC request pushback and startup.

- EPWA_GND, prosimy o zgodę na wypychanie i uruchamianie.

- SPABC, EPWA_GND, pushback and startup approved, facing east.

- SPABC, macie zgodę na wypychanie I uruchamianie, przodem na wschód.

- Pushback and startup approved, facing east, SPABC.

- EPWA_GND, mamy zgodę na uruchamianie i wypychanie, przodem na wschód.

Strony