Październik 2012

Planowanie paliwa - szczegółowo

1. TAXI - paliwo na kołowanie

W tej kategorii mieści się paliwo potrzebne do uruchomienia silników, wykonania operacji naziemnych, aż do czasu znalezienia się na pasie startowym. Dodatkowo należy doliczyć paliwo zużywane przez APU lub inne urządzenia pobierające paliwo (np. silnik w trybie Hotel w ATR 72).

RVSM

RVSM to Reduced Vertical Separation Minima, czyli zasada zmniejszonej separacji pionowej pomiędzy samolotami. W uproszczeniu polega ona na tym, że na niektórych poziomach lotu samoloty mogą mijać się w odległości pionowej 1000ft.. Samoloty lecące w tym samym kierunku - 2000ft. Zagęszczenie ruchu było możliwe dzięki zwiększeniu precyzji pomiaru wysokości maszyn.

Metryczne poziomy lotów

Wykorzystywanie metrycznych poziomów lotów w czasach otwartego nieba jest coraz mniej popularne. Kolejne kraje rezygnują z tej komplikacji dla linii lotniczych i pilotów. Wciąż jednak kraje takie jak: Chiny czy Korea Północna je wykorzystują. Od 2011 roku Rosja i inne kraje byłej Wspólnoty Niepodległych Państw przeszły na poziomy imperialne (FL), natomiast wysokości (czyli poniżej TL) pozostają wciąż metryczne.

Oznaczenia wysokości i prędkości:

Wrocław ma nowy terminal

Zdjęcia do obejrzenia w wydaniu PDF.

W ostatni weekend lutego wrocławski port lotniczy zorganizował dzień otwarty nowego terminalu. Zapowiadano szereg atrakcji. Nic dziwnego, że w sobotni poranek przed terminalem pojawiły się tłumy.

Nowy terminal został wybudowany w pobliżu drugiego końca pasa startowego, obok części obsługującej loty cargo. Zapewniono dobry dojazd (zaledwie kilka minut od nowej obwodnicy), a także sporo miejsc parkingowych. Sporo jak na zwykły dzień, bo w sobotę już ok. 11:30 nie było gdzie zaparkować.

APV - prezentacja linii

Od tego właśnie się zaczyna - od marzeń. Na drodze ku ich realizacji, los stawia przed nami szereg pytań, wątpliwości i trudności. Chwała tym, którym udało się je zrealizować. Tym, którzy wciąż walczą- odwagi i cierpliwości! Jednym z naszych marzeń jest latanie, a technologie dały możliwość realizacji tej pasji. Vatsim pozwala zasmakować podniebnych emocji przez symulację realnego lotnictwa, wspieranego wyszkoloną kadrą kontrolerską.  
APV

TIME 2 HELP

Strona zlotu wisiała już prawie dwa tygodnie, a rezerwacji było jak na lekarstwo. Myślałem sobie, że może pora nie ta; w końcu tydzień wcześniej był duży event organizowany przez VATEUD. Druga myśl – może pomysł się nie spodobał – toż w końcu to nie pomoc całej fundacji, a jedynie jednemu z jej podopiecznych... Trzecia – może się komuś naraziliśmy i to „zimne milczenie” to tak naprawdę „zapłata”. I do tego jeszcze niezbyt liczna frekwencja w wątku na forum PL-VACC... Oj, trudno. Najwyżej polatamy sami.

Goniąc Dedala

We wrześniu tego roku będzie już pięć lat, jak działa Koło Symulacji Lotniczych w Gimnazjum im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach. Przewinęło się przez nie jakieś 25 osób, tylko kilkoro z nich lata aktywnie w Sieci, jak na razie jedna osoba poszła dalej w tym kierunku edukacji; w tym roku dwoje absolwentów, w tym jedna absolwentka idą do szkół lotniczych – na razie szlifują program Gimnazjum, bo ważne są wyniki testów.

Zastał Polskę murowaną, a zostawił... szklaną, czyli rekonesans po EPGD T2

Była za 10:50 kiedy stanąłem pod bramą główną EPGD. Niespełna trzydziestoosobowa grupa facebookowych liderów wybrana przez administrację profilu EPGD oczekiwała na wejście na teren obiektu. Przewodnikiem był Pan Michał Dargacz – rzecznik prasowy gdańskiego portu. Po kontroli bezpieczeństwa weszliśmy na airside i rozpoczęliśmy wycieczkę od wizyty w bazie straży pożarnej, gdzie udostępniono do zwiedzenia najnowsze cacko warte 1.2 miliona Euro – wóz bojowy Ziegler. W zasadzie bardziej jak statek kosmiczny, zaś wnętrze z sidestickami przypominało kokpit Airbusa.

Wywiad z pilotem - część II

Maciej Vozhny: Często obderwuję Flight Radar 24. Zastanawiają mnie zachowania pilotów w momencie, gdy z różnych powodów niemożliwe jest w danym momencie lądowanie na lotnisku docelowym. Jedni krążą w holdingach, inni od razu podejmują decyzję o locie na zapasowe, a widuje się też sytuacje, gdzie samolot wraca na lotnisko startu. Czym podyktowane są te różnice.

Strony