Przedłużenie procedury podejścia według wskazań przyrządów, która przewiduje okrążenie lotniska z widocznością przed lądowaniem.
Okrążenie lotniska rozpoczyna się w momencie osiągnięcia MDA/H dla podejścia z okrążeniem. MDA/H dla takiej procedury jest wyznaczone dla strefy manewrowania (okrążenia) z widocznością - visual manouvering (circling) area. Wykonanie podejścia z okrążeniem w tej strefie gwarantuje pilotowi minimalne wymagane przewyższenie nad przeszkodami. Wielkość strefy krążenia jest zależna od kategorii statku powietrznego (A/B/C/D), a co za tym idzie brana pod uwagę jest jego wartość prędkości nad progiem, a także czynnik znoszenia przez wiatr o prędkości 25kt. Uzyskany w ten sposób promień zakrętu zwiększa się o stalą wartość i tak wyliczoną strefę krążenia wykreśla się od progu danej drogi startowej.
|
Czasami wyznacza się strefę w której krążenie jest zabronione. W przypadku Warszawy, jest to spowodowane występowaniem zwartej miejskiej zabudowy na północny wschód od lotniska Okęcie. |
|
Po osiągnięciu MDA/H dla podejścia z okrążeniem, krążenie jest kontynuowane aż do ustabilizowania się statku powietrznego na kierunku pasa lądowania, po którym następuje zniżanie i lądowanie. Jeżeli podczas krążenia kontakt wzrokowy z terenem lotniska zostanie utracony, pilot zobowiązany jest odejść na drugie okrążenie. Schematyczne wykonanie podejścia z okrążeniem oraz linię drogi odejścia na drugie okrążenie przedstawia rysunek obok.
|
Inne sposoby wykonania podejścia z okrążeniem. Rys.1. podejście na pas 17 z wykonaniem okrążenia na pas 30 lub pas 27. Rys.2. podejście na pas 35 z wykonaniem okrążenia na pas 12 lub na pas 09. Rys.3. podejście na pas 35 z wykonaniem okrążenia na pas 30 lub pas 27.
Autor: Bartek Kowal