METAR
METAR - Aviation routine weather report (in aeronautical meteorological code) - Komunikaty regularnych obserwacji meteorologicznych dla lotnictwa (w lotniczym kodzie meteorologicznym).
Tak brzmi definicja. Jest to zapisana specjalnym kodem, dokładna informacja o pogodzie, zawierająca wszystkie ważne jej elementy. Po kolei.
-
Słowo METAR, informujące nas o rodzaju komunikatu.
- Czteroliterowy identyfikator ICAO, zawierający kod lotniska, którego informacja pogodowa dotyczy.
Przykład: EPWA - Informacja pogodowa dla Lotniska Chopina w Warszawie.
- Data i godzina
6 cyfr. Pierwsze dwie określają dzień, aktualnego miesiąca. Następne dwie godzinę, ostatnie minuty. Na końcu znajduje się Z, oznaczające czas zulu, za pomocą którego opisano czas powstania informacji pogodowej.
171130Z - 17 dzień aktualnego miesiąca, godzina 11:30 czasu UTC.
010110Z - 1 dzień aktualnego miesiąca, godzina 1:10 czasu UTC. - Wiatr przyziemny
Wiatr przyziemny w Polsce opisywany jest przy użyciu węzłów (kts). Najpierw zakodowany jest kierunek wiatru(3 cyfry), potem siła(dwie), oraz jednostka. Przykładowo:
01007KT - Wiatr przyziemny z kierunku 010 o sile 7 węzłów. Wind is 010 degrees, 7 knots.
36015KT - Wiatr przyziemny z kierunku 360 o sile 15 węzłów. Wind is 360 degrees, 15 knots.
24013G25KT - Wiatr przyziemny z kierunku 240 o sile 13 węzłów, w porywach do 25 węzłów. Wind is 240 degrees, 13 knots gusting 25 knots.
12010G20KT 100V140 - Wiatr przyziemny z kierunku 120 o sile 10 węzłów, w porywach do 20 węzłów, zmienny od 100 do 140 stopni. Wind is 120 degrees, 10 knots gusting 20 knots, variable between 100 and 140 degrees.
- Widzialność (Pamiętaj, że widzialność a widoczność, to dwie różne rzeczy.)
Określana przez cztery cyfry. Poniżej 5000 wyrażana w metrach. Od 5000 w górę wyrażana w kilometrach.
2000 - widzialność wynosi 2000m
4500 - widzialność wynosi 4500m
8000 - widzialność wynosi 8km
9999 - widzialność wynosi ponad 10km - Zasięg widzenia wzdłuż drogi startowej
Podawany w następującym formacie RXX/YYYY, gdzie XX to numer drogi startowej, a YYYY to widzialność wyrażana w metrach.
R33/0500 - Widzialność w osi pasa 33 wynosi 500m
Za pomocą następujących liter, koduje się informacje o możliwych zmianach zasięgu widzenia:
U - tendencja do zwiększenia zasięgu
D - tendencja do zmniejszenia zasięgu
V - tendencja do zmianPrzykład:
R29/0750U - Widzialność z pasa 29 wynosi 750m, z tendencją do wzrostu zasięgu. - Aktualna pogoda
Szereg kodów pozwala nam dokładnie opisać pogodę. Oto najważniejsze z nich:
MI Shallow - niska
PR Partial - częściowy
BC Patches - płaty
DR Low drifting - zamieć niska
BL Blowing - zawieja
SH Shower - opad przelotny
TS Thunderstorm - burza
FZ Freezing - marznący
DZ Drizzle - mżawka
RA Rain - deszcz
SN Snow - śnieg
SG Snow grains - śnieg ziarnisty
IC Ice crystals - Kryształy lodowe
PL Ice pellets - deszcz lodowy
GR Hail - grad
GS Smal hail and/or snow pellets - krupa lodowa i/lub śnieżna
BR Mist - zamglenie
FG Fog - mgła
FU Smoke - dym
VA Volcanic ash - popiół wulkaniczny
DU Dust - pył
SA Sand - piasek
HZ Haze - zmętnienie (smog)
NSW Nil significant weather - bez istotnych zjawisk pogody
NSC Nil significant cloud - bez istotnych chmurDodatkowo, "-" oznacza słabą intensywność zjawiska, "+" dużą intensywność, zaś "VC" umiarkowaną.
VC to też, albo głównie „In vicinity”, czyli w pobliżu (lotniska).
Przykłady:
-SHRA - Słaby przelotny opad deszczu
+SNRA - Silny opad deszczu ze śniegiemKoniecznie należy poznać również znaczenie skrótu CAVOK (Cloud And Visibility OK):
"Visibility, cloud and present weather better than prescribed values or conditions - Widzialność, chmury i pogoda w chwili obserwacji są lepsze niż zalecane wartości lub warunki."
CAVOK używamy gdy widzialność wynosi ponad 10km, oraz gdy żadne chmury nie znajdują się poniżej 1500m.
- Zachmurzenie
Zachmurzenie opisujemy za pomocą trzy literowych skrótów (opisujących rodzaj pokrycia chmur), 3 cyfr(opisujących ich wysokość w setkach stóp nad poziomem lotniska) oraz oznaczenia rodzaju chmur.
SKC - Sky clear - Bezchmurnie
FEW - Few - Mało/nieliczne (do 1-2/8 pokrycia nieba)
SCT - Scattered - Rozproszone (3-4/8 pokrycia nieba)
BKN - Broken - Przerywane (5-7/8 pokrycia nieba)
OVC - Overcast - Zachmurzenie całkowite (8/8 pokrycia nieba)
CB - Cumulonimbus
TCU - Towering Cumulus - Cumulusy wypiętrzonePrzykłady:
FEW030TCU - Cumulusy wypiętrzone, nieliczne na 3000ft.
SCT033 - Rozproszone na 3300ft.Dodatkowo, w tym miejscu METARu znajduje się często informacja o widzialności pionowej:
VV - Vertical visibility - Widzialność pionowaPrzykład: VV000 - Widzialność pionowa wynosi zero stóp.
VV010 - Widzialność pionowa wynosi 1000 stóp. - Temperatura
Dwie wartości, temperatura powietrza, oraz temperatura punktu rosy. Podawana w stopniach Celsjusza.
Pierwsze dwie cyfry, temperatura powietrza, ukośnik oddzielający oraz dwie cyfry określające temperaturę punktu rosy. W przypadku temperatury ujemnej M przed cyframi.
Przykłady:
15/08 - Temperatura powietrza wynosi 15 stopni Celsjusza, temperatura punktu rosy wynosi 8 stopni Celsjusza.M05/M08 - Temperatura powietrza wynosi minus 5 stopni Celsjusza, temperatura punktu rosy wynosi minus 8 stopni Celsjusza.
- Ciśnienie
QNH - nastawienie skali wysokościomierza znajdującego się na ziemi, tak aby wskazywał wzniesienie tego miejsca.
Ciśnienie podawane w hektopaskalach.
Przykłady:
Q1006 - Ciśnienie wynosi 1006 hektopaskali
Q0998 - Ciśnienie wynosi 988 hektopaskali - Przewidywane zmiany pogody
Ten fragment metaru odpowiada za opisywanie przewidywanych zmian pogodowych.
NOSIG - bez istotnych zmian
TEMPO - czasowy chwilowy
BECMG - nadchodzący, rozpoczynający
FM - od...
TL - do...
AT - o...Konstrukcja, przykłady:
BECMG AT 1400 36012KT Nadchodzący o 14:00Z wiatr przyziemny z kierunku 360 o sile 12 węzłów.
TEMPO FM 1000 5000 Czasowo od 10:00Z widoczność wyniesie 5000m - Kondycja pasa
Informacja o stanie pasa. Konstrukcja: RAA/BCDDEE.
RAA - oznaczenie drogi startowej. Np. R33 oznaczało będzie dokładnie pas 33. Kod 88 informuję nas o tym, iż informacja dotyczy wszystkich pasów.
B - rodzaj opadów na drodze startowej.
0 - czysty oraz suchy
1 - wilgotny
2 - mokry
3 - szron (mniej niż 1mm)
4 - suchy śnieg
5 - mokry śnieg
6 - roztopiony śnieg
7 - lód
8 - zaspy śnieżne
9 - zamarznięte koleinyC - pokrycie drogi startowej
1 - pokrycie pasa w mniej niż 10 %
2 - 11% do 25% pokrycia pasa
5 - 26% do 50% pokrycia pasa
9 - 51% do 100% pokrycia pasa
/ - brak danych (na przykład z powodu właśnie trwającej akcji odśnieżania pasa)DD - głębokość pokrywy
Dwucyfrowa wartość, od 0 do 90 włącznie, określająca grubość pokrywy w mm.
01 - mniej niż jeden mm
10 - 10mm
12 - 12mmNastępnie, od 92 do 99, następuje:
92 - 10cm
93 - 15cm
94 - 20cm
95 - 25cm
96 - 30cm
97 - 35cm
98 - ponad 40cm
99 - Pas nie nadaje się do użytku z powodu lodu, śniegu, brei itp, brak informacji o grubości pokrywy
// - Nieznaczna grubość pokrywyEE - Warunki hamowania. Wyróżniamy dwie skale, pierwsza z nich określa współczynnik tarcia, druga hamowanie.
Jeżeli EE wynosi od 0 do 90, określa ono współczynnik tarcia(pomnożony przez sto). Zatem, współczynnik tarcia 0,23 będzie opisany cyframi 23.
Hamowanie słabe to współczynnik w przedziale 0-25
Hamowanie słabe/średnie to współczynnik w przedziale 26-29
Hamowanie średnie to współczynnik w przedziale 30-35
Hamowanie średnie/dobre to współczynnik w przedziale 36-39
Hamowanie dobre to współczynnik w przedziale 40-100 (jednak w METARZe opisany jest maksymalnie do 90, ponieważ od 91 pojawia się druga skala, jak niżej).Druga skala to dwie cyfry określająca hamowanie:
91 - słabe
92 - słabe/średnie
93 - średnie
94 - średnie/dobre
95 - dobre
99 - Niewiarygodne - brak możliwości oszacowania
// - pas zamknięty, brak możliwości przeprowadzenia sprawdzenia hamowaniaPrzykłady:
R33/450392 - Pas 33 pokryty suchym śniegiem, pokrycie pasa wynosi od 26 do 50%. Grubość pokrywy 3mm, hamowanie słabe/średnie.
R29/29//94 - Pas 29 mokry, pokrycie pasa 100%. Nieznaczna grubość pokrywy, hamowanie średnie/dobre.